Ισχυρό ενδιαφέρον από ΔΕΣΦΑ για το FSRU Αλεξανδρούπολης - Αισιοδοξία για την αγορά φυσικού αερίου από Μυτιληναίο και Gastrade
Tο ενδιαφέρον του ΔΕΣΦΑ για την περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του στην Ελλάδα και ιδιαίτερα για το FSRU της Αλεξανδρούπολης επιβεβαίωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Nicola Battilana, μιλώντας εχθές σε πάνελ του Athens Energy Dialogues.
Επιβεβαιώνοντας και επίσημα σχετικό ρεπορτάζ του energypress, ο ισχυρός άνδρας του ΔΕΣΦΑ τόνισε πως στο τραπέζι των συζητήσεων για τις επενδυτικές κινήσεις της “επόμενης μέρας” βρίσκεται ο πλωτός τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη, η υπόγεια αποθήκη Νοτίου Καβάλας και η ΔΕΠΑ Υποδομών, δίχως ωστόσο να αποκαλύψει περαιτέρω στοιχεία. Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός για την ΔΕΠΑ Υποδομών βρίσκεται σε εξέλιξη και η προθεσμία υποβολής προσφορών λήγει στις 14 Φεβρουαρίου, καθώς και ο διαγωνισμός για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου αναμένεται να προκηρυχθεί εντός του έτους από το ΤΑΙΠΕΔ.
Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι ΔΕΣΦΑ και Gastrade βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις, και μένει να καθοριστεί η μορφή της συνεργασίας, όπως ανέφερε μεταξύ άλλων, ο Διευθυντής Οικονομικής Ανάπτυξης και Έργων της Gastrade Κωστής Σιφναίος. Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ υπογράμμισε πως η όποια απόφαση από πλευράς διαχειριστή για το θέμα του FSRU και της συμμετοχής αυτού στο μετοχικό κεφάλαιο της μονάδας θα ληφθεί μετά την λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης (FID) για το έργο.
Να θυμίσουμε ότι σε εξέλιξη βρίσκεται η δεύτερη δεσμευτική φάση του market test και η οποία πρόκειται να διαρκέσει μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου. Όπως είναι ήδη γνωστό και επιβεβαίωσε ακόμη μια φορά ο κ. Σιφναίος, η τελική επενδυτική απόφαση για το FSRU αναμένεται στο τέλος του καλοκαιριού του 2020 και βάσει σχεδιασμού, μετά από δύο χρόνια η έναρξη λειτουργίας της υποδομής.
Κανελλόπουλος
Μιλώντας στο ίδιο πάνελ ο Διευθύνων Σύμβουλος της M-NG Trading της Μυτιληναίος, Παναγιώτης Κανελλόπουλος, υπογράμμισε τις σημαντικές προοπτικές που ανοίγονται για την ελληνική αγορά φυσικού αερίου. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως η χώρα σημειώνει θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης στις εξαγωγές αερίου, επιβεβαιώνοντας περαιτέρω τον ρόλο της ως κόμβος φυσικού αερίου, με ιδιαίτερη συμβολή σε αυτό να έχουν τα πολλαπλάσια φορτία LNG που φτάνουν στη χώρα εν συγκρίσει με προηγούμενα χρόνια.
Συγκεκριμένα, από τα 5,7 bcm που έγραψε το “κοντέρ” εισαγωγών αερίου στην Ελλάδα κατά την περσινή χρονιά, τα 5,1 bcm τροφοδότησαν την ελληνική αγορά και το υπόλοιπο μέρος κατευθύνθηκε σε εξαγωγές, κυρίως προς Βουλγαρία.
Επίσης, ένα ακόμη στοιχείο που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι το γεγονός πως το 2019 το LNG πέρασε στην πρώτη θέση ως προς τον όγκο εισαγωγών φυσικού αερίου, ξεπερνώντας το Σιδηρόκαστρο, κάτι που τα προηγούμενα χρόνια δεν ίσχυε.
Αναφερόμενος στις ανακατατάξεις που καταγράφονται στην αγορά αερίου, υπογράμμισε πως πλέον το ρόλο του market maker έχει αναλάβει η Μυτιληναίος, δεδομένου ότι τα μερίδια αγοράς της ΔΕΠΑ έχουν υποχωρήσει σημαντικά, όπου βέβαια αναμένονται σημαντικές εξελίξεις το επόμενο διάστημα με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Να υπενθυμίσουμε ότι η Μυτιληναίος έχει εκφράσει σε πρώτο βαθμό το ενδιαφέρον της για το συγκεκριμένο ενεργειακό asset, χωρίς, ωστόσο, να έχει αποκαλύψει μέχρι στιγμής πως θα κινηθεί περαιτέρω.
Σιφναίος
Στο ίδιο μήκος κύματος, με τον ίδιο τόνο “αισιοδοξίας” ως προς την αγορά φυσικού αερίου, κινήθηκε η παρέμβαση του κ. Σιφναίου, μιλώντας στο ίδιο πάνελ. Τα στοιχεία του 2019 για τις ροές φυσικού αερίου έρχονται να επιστεγάσουν το αίσθημα αισιοδοξίας, καθώς, σχεδόν διπλασιάστηκαν οι όγκοι LNG που εισέρρευσαν στην ευρωπαϊκή αγορά την χρονιά που μας πέρασε. Σε αυτά πρέπει να προσθέσει κανείς τις ήδη γνωστές προθέσεις μεγάλων παγκόσμιων παραγωγών (Κατάρ, ΗΠΑ, Αυστραλία) για αύξηση της παραγωγής, ασχέτως αν οι τιμές κυμαίνονται υψηλά ή χαμηλά στην αγορά, όπως ανέφερε ο ίδιος.
Στο ελληνικό μέτωπο, η διαδικασία της ενεργειακής μετάβασης, η απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων “στρώνει το έδαφος” για μεγαλύτερη αξιοποίηση του φυσικού αερίου ως καυσίμου “γέφυρα” προς μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Ταυτόχρονα, όπως αναφέρθηκε, πως η Ελλάδα καλείται να παίξει ένα πολύ σημαντικό ρόλο στο περιφερειακό εμπόριο και αυτό γιατί διαθέτει και αναπτύσσει τις απαραίτητες υποδομές για κάτι τέτοιο.
Αναφερόμενος στην προοπτική του FSRU στην Αλεξανδρούπολη, ο κ. Σιφναίος τόνισε πως “οι υποδομές φυσικού αερίου πρέπει να δουλεύουν συμπληρωματικά και όχι ανταγωνιστικά”. Πρόσθεσε δε πως “χρειαζόμαστε διασυνδετήριους αγωγούς για να ενοποιηθεί η αγορά. Πιστεύουμε στην συμπληρωματικότητα των υποδομών και όχι στην ανταγωνιστικότητα του ενός έργου προς το άλλο. Αυτό θα δώσει την δυνατότητα προς την αγορά να μεγαλώσει”.
Πηγή:energypress.gr