ECON -Economy, ecology, construction
ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Πράσινο φως στη ΔΕΦΑ να προχωρήσει με την κοινοπραξία για το τερματικό LNG - Απορρίφθηκε το αίτημα της ΑΚΤΩΡ

07-11-2019

Η Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών απέρριψε, με χθεσινή της απόφαση, το αίτημα της ΑΚΤΩΡ για προσωρινά απαγορευτικά μέτρα προς τη Δημόσια Επιχείρηση Φυσικού Αερίου (ΔΕΦΑ), ώστε να μην προχωρήσει σε υπογραφή συμφωνίας με την κοινοπραξία που επέλεξε ως προτιμηταίο προσφοδότη, για την κατασκευή και διαχείριση του τερματικού αποθήκευσης και αποϋγροποίησης φυσικού αερίου στο Βασιλικό. 

Το αίτημα της ΑΚΤΩΡ ήταν να σταματήσει η διαδικασία μέχρι που να αποφασιστεί τελεσίδικα η προσφυγή της κατά της ΔΕΦΑ σε σχέση με την απόφαση της τελευταίας να αποβάλει από την κοινοπραξία, που κέρδισε, την εν λόγω εταιρεία, λόγω της διασύνδεσής της με την Helector, που βρίσκεται στον πίνακα αποκλεισμένων από δημόσιες συμβάσεις εταιρειών.

Η ΑΚΤΩΡ υποστηρίζει ότι η διασύνδεσή της με την Helector δεν είναι της μορφής της «οριζόντιας» σχέσης με την Helector, που αναφέρεται στη σχετική απόφαση αποκλεισμού.

Η Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών δέχθηκε την κύρια θέση της ΔΕΦΑ ότι ο διαγωνισμός για το τερματικό LNG αφορά σε έργο που έχει τεράστια σημασία για την κυπριακή οικονομία και έχει μεγάλη σημασία η αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, ενώ με την οποιαδήποτε αναστολή της υπογραφής της σύμβασης υπάρχει κίνδυνος για πλήρη ματαίωση του έργου.  

Σε περίπτωση ματαίωσης του έργου, υπέδειξαν από πλευράς ΔΕΦΑ, θα υπάρξουν βαρύτατες ποινές λόγω της εισαγωγής αυστηρών περιβαλλοντικών ποινών από το 2020 από την ΕΕ. Επιπλέον, θα χαθεί σημαντική χρηματοδότηση από την ΕΕ (€101 εκατ.) που έχει ημερομηνία λήξης, και ήταν κι η τελευταία που έδωσε γενικά η ΕΕ για έργα φυσικού αερίου. Επίσης, υπάρχει σαφής κίνδυνος απόσυρσης και των ενδιαφερόμενων χρηματοδοτών του έργου, δηλαδή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης.

Στο μεταξύ, όπως αποκαλύπτεται μέσα από την απόφαση της Αναθεωρητικής Αρχής, ουσιαστικά η ΔΕΦΑ αποκάλυψε ότι σχεδιάζει να προχωρήσει εντός των επόμενων ημερών σε υπογραφή της σύμβασης, αφού ο προσφοροδότης θα πρέπει να υπογράψει την αγορά του πλοίου (μεταφορέας LNG), που εγκρίθηκε για μετατροπή σε FSRU (πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αποϋγροποίησης), και μπορεί να χάσει το σκάφος και να μην είναι υλοποιήσιμο το έργο.

Με επίκληση της πρόβλεψης του νόμου, με βάση την οποία η ΑΑΠ συνυπολογίζει τις πιθανές συνέπειες των προσωρινών μέτρων για όλα τα συμφέροντα που ενδέχεται να ζημιωθούν, καθώς και το δημόσιο συμφέρον, αποφάσισε να μην εγκρίνει τα προσωρινά μέτρα και να ανοίξει τον δρόμο στη ΔΕΦΑ για τις υπογραφές. 

Εκκρεμούν, πάντως, και απαντήσεις σε ζητήματα που έθεσε ο Γενικός Ελεγκτής σε σχέση με διάφορα θέματα που αφορούν τον διαγωνισμό, πριν την υπογραφή συμβολαίων.

Πηγή:energypress.gr

Εγγραφή Είσοδος
Υπενθύμηση κωδικού
Εγγραφή Είσοδος
Θα σας αποσταλεί μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την ενεργοποίηση της εγγραφής.
Εγγραφή Είσοδος
Έγγραφή