Κύπρος: Φύτευση ενός εκατ. δέντρων - Μέσα με ελάχιστη ρύπανση
Φύτευση ενός εκατομμυρίου δέντρων, αύξηση των διακινήσεων με λεωφορεία, μείωση του ποσοστού των ιδιωτικών οχημάτων που κινούνται με συμβατικά καύσιμα και αύξηση των οχημάτων με «φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα», εισηγείται ο Ανώτερος Εκτελεστικός Μηχανικός στο Τμήμα Δημοσίων Έργων, Μιχάλης Λαμπρινός, με σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος και των ανθρώπων αλλά και επίτευξη των στόχων για μείωση της ρύπανσης μέχρι το έτος 2030.
Συγκεκριμένα, αναπτύσσοντας τις θέσεις του κατά τη διάρκεια πρόσφατης ημερίδας του Επιστημονικού Τεχνικού Επιμελητηρίου (ΕΤΕΚ) με θέμα «Κυκλοφοριακό και Ποιότητα Αέρα», πρότεινε τα εξής:
- Δενδροφύτευση 650.000 δένδρων κατά μήκος του αστικού οδικού δικτύου.
- Δεντροφύτευση 350.000 δέντρων κατά μήκος του υπεραστικού δικτύου.
Πρότεινε επίσης:
• Σκίαση και μείωση θερμοκρασίας
• Αισθητική αναβάθμιση
• Απορρόφηση CO2
• Καλύτερες συνθήκες για περπάτημα και ποδηλασία
Με βάση στοιχεία που κατέθεσε στην ημερίδα, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου προκύπτουν από τους εξής τομείς: Μεταφορές 49%, ενέργεια (εκτός Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών) 17%, 12% στερεά απόβλητα, 9% γεωργία, 6% ψυκτικά αέρια, 3% κτηνοτροφικά απόβλητα, 2% βιομηχανία εκτός ETS και 2% υγρά απόβλητα.
Πέραν των επιπτώσεων στο περιβάλλον, ο κ. Λαμπρινός κατέθεσε και στοιχεία για τους θανάτους και την προέλευσή τους. Οι προερχόμενοι από αναπνευστικά νοσήματα εμφανίζονται να αυξήθηκαν κατά 28,9% από το 2004 και εντεύθεν ενώ οι θάνατοι από καρκίνο εμφανίζονται, με βάση στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας, να έχουν αυξηθεί κατά 37,6%.
Την ίδια περίοδο τα αδειούχα οχήματα (τα οποία προφανώς θεωρεί υπεύθυνα για τις εκπομπές ρύπων) αυξήθηκαν κατά 27%.
Για τις εκπομπές ρύπων (αερίων του θερμοκηπίου) ανά νοικοκυριό, παρουσίασε στοιχεία με βάση τα οποία το 37% παράγονται για θέρμανση, 35% για σκοπούς διακίνησης και ποσοστό 13% από τα απόβλητα/σκουπίδια.
Όσον αφορά το μερίδιο διακινήσεων εξακολουθεί να είναι καταθλιπτικό, αφού οι δημόσιες μεταφορές εξακολουθούν να παρουσιάζονται σχεδόν ανύπαρκτες, παρά τις προσπάθειες που έχουν καταβληθεί για να αυξηθούν είτε στο 10% είτε σε μεγαλύτερο ποσοστό.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν, με αυτοκίνητο διακινείται ποσοστό 91%, με τα πόδια διακινείται ποσοστό 6%, με τις δημόσιες μεταφορές ποσοστό 3%. Το ποσοστό για τους ποδηλάτες είναι τόσο μικρό που δεν εμφανίζεται καν στο σχετικό γράφημα.
Τώρα, όσον αφορά στα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στα οχήματα, προκύπτει ότι, 87% των οχημάτων διακινούνται με βενζινοκίνητα οχήματα, 12% με πετρελαιοκίνητα και ποσοστό 1% με υβριδικά, ενώ το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων είναι τόσο μικρό που δεν εμφανίζεται στο σχετικό γράφημα.
Μέσα μεταφοράς με ελάχιστη ρύπανση
Ο κ. Λαμπρινός πρότεινε τη χρήση μέσων μεταφοράς με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές ρύπων, τη χρήση οχημάτων με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές και ευρεία δεντροφύτευση σε αστικούς και υπεραστικούς δρόμους.
Κάπου εδώ αρχίζουν τα δύσκολα αφού με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί, μέχρι το έτος 2030 θα επιδιωχθεί η μείωση της χρήσης οχημάτων στο 75% (από 91% που είναι σήμερα) ενώ για τις δημόσιες μεταφορές τίθεται στόχος να αυξηθούν στο 13% από 10% που είναι σήμερα. Οι πεζοί από 5% στοχεύεται να αυξηθούν στο 7% και οι ποδηλάτες να φτάσουν το 5%.
Στις προβλεπόμενες δράσεις περιλαμβάνονται και οι εξής:
• Σημαντικά βελτιωμένη υπηρεσία λεωφορείων
• Αναβάθμιση των υποδομών για τους πεζούς, ποδηλάτες και δημόσιες συγκοινωνίες
• Ανάπτυξη και εφαρμογή ορθολογιστικής πολιτικής στάθμευσης
• Μέτρα πολιτικής για ενθάρρυνση της χρήσης των βιώσιμων μέσων μεταφοράς και
αποθάρρυνσης της χρήσης του αυτοκινήτου
• Ανάπτυξη και εφαρμογή αξόνων υψηλής ποιότητας ΜΜΜ σε όλες τις πόλεις
• Δράσεις βελτίωσης της οδικής ασφάλειας
• Ανάπτυξη συστημάτων ευφυών μεταφορών και άλλων τεχνολογιών
• Διαχείριση εμπορευματικών μεταφορών
• Σύνδεση σχεδιασμών για την κινητικότητα και τη χωρική ανάπτυξη
Πηγή:energypress.gr