Κλιματική αλλαγή: Η υποκρισία των αεροπορικών εταιρειών και το κόλπο με τα καύσιμα
Ενας πληροφοριοδότης της British Airways αποκάλυψε μια πρακτική που ακολουθούν οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες σκοπίμως προσθέτει βάρος στις πτήσεις τους, αυξάνοντας τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.
Συγκεκριμένα, τα αεροσκάφη απογειώνονται με γεμάτα καύσιμα, συνήθως για να αποφύγουν την πληρωμή υψηλότερων τιμών ανεφοδιασμού στα αεροδρόμια προορισμού.
Αυτό θα μπορούσε να σημαίνει επιπλέον ετήσιες εκπομπές ρύπων, ισοδύναμες με εκείνες μιας μεγάλης πόλης.
Η British Airways δήλωσε πως συνηθίζεται τα αεροσκάφη να μεταφέρουν επιπλέον καύσιμα για «λόγους λειτουργίας, ασφάλειας και κόστους». Σύμφωνα με το BBC, τα αεροπλάνα άφησαν στο περιβάλλον επιπλέον 18.000 τόνους διοξειδίου του άνθρακα το περασμένο έτος μέσω αυτής της πρακτικής.
Η εξοικονόμηση κόστους σε μια μόνο πτήση μπορεί να είναι τόσο μικρή όσο περίπου 15 ευρώ - αν και η εξοικονόμηση μπορεί να φτάσει και σε εκατοντάδες ευρώ.
Οι ερευνητές εκτιμούν ότι αυτό το «κόλπο» εντοπίζεται σε τουλάχιστον μία στις πέντε ευρωπαϊκές πτήσεις.
Η πρακτική αυτή στα ευρωπαϊκά δρομολόγια θα μπορούσε να οδηγήσει σε επιπλέον ετήσιες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου ισοδύναμες με αυτές που παράγει μια πόλη 100.000 ατόμων.
Οι επικριτές λένε ότι η ευρεία χρήση της πρακτικής αυτής έρχεται σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς της αεροπορικής βιομηχανίας ότι δεσμεύεται να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα.
Η Εταιρία Διεθνών Αερογραμμών (IAG), που κατέχει την British Airways, υποστηρίζει ότι θέλει να είναι η κορυφαία αεροπορική εταιρεία παγκοσμίως για την αειφορία και βιωσιμότητα.
Η British Airways υπερηφανεύεται ακόμη και ότι εκτυπώνει το περιοδικό της σε ελαφρύτερο χαρτί για να εξοικονομήσει βάρος.
Ωστόσο, το BBC Panorama έχει δει δεκάδες εσωτερικών εγγράφων της βρετανικής εταιρείας που δείχνουν μέχρι και έξι τόνους επιπλέον καυσίμων να έχουν φορτωθεί σε αεροπλάνα με αυτόν τον τρόπο. Εχει δει, επίσης, στοιχεία ότι και η Easyjet φέρει επιπλέον καύσιμα με τον ίδιο τρόπο.
Οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να εξοικονομήσουν χρήματα έτσι, καθώς η τιμή των καυσίμων διαφέρει μεταξύ ευρωπαϊκών προορισμών.
Μέχρι και ειδικό λογισμικό διαθέτουν ώστε να υπολογίζουν ακριβώς τα παραπάνω καύσιμα που χρειάζονται αλλά και το κέρδος που έχουν σε κάθε πτήση.
Συγκεκριμένα, το λογισμικό υπολογίζει αν υπάρχει εξοικονόμηση κόστους. Αν υπάρχει, τα πληρώματα φορτώνουν το επιπλέον καύσιμο.
Η IAG κατέγραψε ετήσιο κέρδος ύψους 2,9 δισ. ευρώ το 2018. Περίπου το 80% των οποίων προήλθε από την British Airways.
Ενας άνθρωπος που γνωρίζει την κατάσταση εκ των έσω περιγράφει την πρακτική ως «υποκριτική».
«Για μια τέτοια μεγάλη επιχείρηση να προσπαθεί να σώσει μικροποσά ενώ παράγει τόσο πολύ επιπλέον CO2 φαίνεται αδικαιολόγητο στο σημερινό κλίμα», είπε.
Ο οργανισμός Eurocontrol, ο οποίος συντονίζει τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας για την Ευρώπη, υπολόγισε ότι η πρακτική αυτή στην Ευρώπη είχε ως αποτέλεσμα την χρήση 286.000 τόνων επιπλέον καυσίμου κάθε χρόνο και την εκπομπή επιπλέον 901.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα.
Υπολογίζεται ότι οι αεροπορικές εταιρείες εξοικονομούν συνολικά 265 εκατ. ευρώ ετησίως.
Πηγή:energypress.gr