ECON -Economy, ecology, construction
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Νέα συμβόλαια με φθηνότερες τιμές αερίου κάνουν ελκυστικότερη την ΔΕΠΑ στους “μνηστήρες” - Ποιοί δηλώνουν ενδιαφέρον

24-01-2020

Στις χαμηλότερες τιμές των συμβολαίων που “έκλεισε” ή πρόκειται να "κλείσει" την περίοδο αυτή η διοίκηση της ΔΕΠΑ με τους διεθνείς της προμηθευτές, ποντάρει μεταξύ άλλων η κυβέρνηση για μια επιτυχημένη αποκρατικοποίηση στη διαδικασία που ξεκίνησε χθες.

Τέτοια είναι η επαναδιαπραγμάτευση που φέρεται να έχει επιτύχει η διοίκηση της ΔΕΠΑ για το συμβόλαιο της Gazprom, του μεγαλύτερου σε όγκο απ’ όσα έχει, καθώς σύμφωνα με τις πληροφορίες του “energypress”, η τιμολόγηση του φυσικού αερίου αποσυνδέθηκε σε ποσοστό 40% από τις διακυμάνσεις του πετρελαίου.

Στο εξής το 40% θα συνδέεται με τις τιμές ενός εκ των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών hubs, δηλαδή του ολλανδικού TTF, όπου προ ημερών οι τιμές ήταν έως και… μισές συγκριτικά με εκείνες του αερίου αγωγώνΤο υπόλοιπο 60% του συμβολαίου Gazprom θα συνεχίσει να είναι oil indexed, δηλαδή να ακολουθεί τις τιμές του πετρελαίου.

Ως εξέλιξη καθιστά ανταγωνιστικότερες τις τιμές του συγκεκριμένου συμβολαίου, που μέχρι πρότινος ακολουθούσαν τις διακυμάνσεις του πετρελαίου σε ποσοστό 100%. Χαρακτηριστικό είναι ότι προ ημερών, οι τιμές στο ολλανδικό hub, για παράδοση Φεβρουαρίου, συνυπολογίζοντας και τα κόστη εισόδου στο ελληνικό σύστημα, κυμαίνονταν στα 14 ευρώ/ΜWh έναντι πάνω από 20,5 ευρώ/MWh της τιμής του αερίου από αγωγούς. Δηλαδή η διαφορά ήταν της τάξης του 46%. Η “ψαλίδα” αυτή φαίνεται ότι αρχίζει να κλείνει. 

Στην περίπτωση της Gazprom, η αρχική συμφωνία προέβλεπε συμβόλαιο, ύψους 2 δισ κ.μ., με διάρκεια ως τα τέλη του 2026 (και option για 10ετή ανανέωση), το οποίο συνοδεύονταν από ετήσια ρήτρα “take or pay” 80%. Σύμφωνα δηλαδή με την αρχική συμφωνία, η ΔΕΠΑ οφείλει να απορροφά κάθε χρόνο, μίνιμουμ ποσότητες, 1,6 δισ κ.μ.

Το αμέσως μεγαλύτερο συμβόλαιο σε όγκο είναι αυτό με την αζερική SOCAR, διάρκειας ως το 2040, ύψους 1 δισ. κ.μ, με μινιμουμ ποσότητες προς απορρόφηση 0,9 δισ. κ.μ. Έπεται εκείνο της τουρκικής ΒΟΤAS, διάρκειας ως το 2021, ύψους 0,75 δισ. κ.μ. και μίνιμουμ απορρόφηση ποσοτήτων τα 0,67 δισ. κ.μ., του οποίου επίσης έχει χαμηλώσει η τιμή μετά την θετική για την ΔΕΠΑ, πρόσφατη απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου. Το κάδρο κλείνει με εκείνο της αλγερινής SONATRACH, που αφορά σε υγροποιημένο αέριο, είναι διάρκειας ως Φεβρουάριο 2021, και έχει μίνιμουμ ποσότητες απορρόφησης 0,5 δισ κ.μ.

Συμβόλαια, λιανική, χονδρεμπορική, τα 3 "κλειδιά" για το τίμημα 

Τα συμβόλαια της ΔΕΠΑ με τους διεθνείς της προμηθευτές θεωρούνται ένα από τα “κλειδιά” για την διαμόρφωση των τιμημάτων στον διαγωνισμό. Σημειωτέον ότι κάποιες αναλύσεις αναφέρουν ότι το 2021 και 2022, το LNG θα πάψει να είναι τόσο ανταγωνιστικό όσο σήμερα συγκριτικά με τις τιμές του αερίου αγωγών.

Στα όπλα της ΔΕΠΑ, κατά την μακρά αυτή διαδικασία ιδιωτικοποίησης που ξεκίνησε χθες, συγκαταλέγεται φυσικά η Φυσικό Αέριο Αττικής. Εκείνος που θα αποκτήσει την ΔΕΠΑ, παίρνει στα χέρια του 200.000 συνδέσεις πανελλαδικά, ένα πελατολόγιο 400.000 νοικοκυριών και 9.000 επαγγελματιών, μαζί με ένα συνεχώς διευρυνόμενο δίκτυο εντός και εκτός Λεκανοπεδίου, καθιστώντάς τον αδιαμφισβήτητο κυρίαρχο για τα επόμενα χρόνια.

Έτερο κίνητρο είναι η χονδρεμπορική δραστηριότητα της ΔΕΠΑ, που παρ’ ότι έχει συρρικνωθεί στο 40%, εντούτοις παρουσιάζει ισχυρό ενδιαφέρον, καθώς η αγορά φυσικού αερίου, τόσο στην Ελλάδα όσο και στη ΝΑ Ευρώπη, διευρύνεται αλματωδώς και η ΔΕΠΑ, έχοντας επιτύχει καλύτερα συμβόλαια προμήθειας, αναμένεται να αυξήσει τα ποσοστά της.

Στην υπεραξία που κρύβουν τα τρία παραπάνω κεφάλαια - ισχυρή παρουσία στην αγορά λιανικής και χονδρεμπορικής, καθώς και πιο ανταγωνιστικά επίπεδα τιμών φυσικού αερίου- ποντάρει η κυβέρνηση προκειμένου να υπάρξουν έντονο ενδιαφέρον και ικανοποιητικά τιμήματα. Ηδη γύρω από την ΔΕΠΑ Εμπορίας έχουν ήδη πάρει θέση όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι επιχειρηματικοί όμιλοι, όπως η Μytilineos, τα ΕΛΠΕ - πιθανώς να συμπτύξουν συμμαχία με τον εταίρο τους στην Ελλάδα, την ιταλική Edison -  η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Motor Oil, ενώ δεδομένο πρέπει να θεωρείται ότι ο όμιλος Κοπελούζου θα προσέλθει από κοινού με τον Τσέχο μεγαλοεπενδυτή Κ. Κόμαρεκ, ισχυρό μέτοχο του ΟΠΑΠ.

Πλοίο LNG

Έτερο θέμα, χαμηλότερου ωστόσο βεληνεκούς σε σχέση με τα προηγούμενα, αφορά στην υπογραφή εντός των ημερών, δανειακής σύμβασης με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την αγορά από την ΔΕΠΑ πλοίου LNG χωρητικότητας περίπου 3.000 κ.μ. υγροποιημένου αερίου, το πλοίο θα είναι το πρώτο του είδους του στην Ελλάδα και θα μπορεί να τροφοδοτήσει πλοία στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ παράλληλα θα είναι σε θέση να μεταφέρει LNG και σε άλλα μεγάλα λιμάνια της χώρας. 

Το "αγκάθι" των ELFE

Στα “αγκάθια” του διαγωνισμού βρίσκεται πάντοτε η υπόθεση της λιπασματοβιομηχανίας ELFE. Την περασμένη εβδομάδα η διοίκηση της ΔΕΠΑ κατέθεσε έφεση κατά της απόφασης του Πρωτοδικείου (Οκτώβριος 2019) που είχε δικαιώσει την ELFE και καλούσε την πρώτη να της επιστρέψει ποσά, ύψους 63 εκατ ευρώ, θεωρώντας καταχρηστικό τον τρόπο τιμολόγησης του φυσικού αερίου. Στην ουσίαη απόφαση του περασμένου Οκτωβρίου, αμφισβητούσε τη φόρμουλα της ρωσικής GAZPROM, που συνδέει τις τιμές του αερίου με ρήτρα πετρελαίου (oil index), την οποία η ΔΕΠΑ μετακυλίει στους πελάτες της, θεωρώντας ότι αυτή πλήττει τον ανταγωνισμό και προσθέτοντας έτσι ένα νέο επεισόδιο στη διελκυστίνδα μεταξύ των δύο εταιρειών.

Στην έφεση που κατέθεσε η ΔΕΠΑ, υποστήριζε ότι η φόρμουλα υπολογισμού της GAZPROM δεν είναι ελληνική πατέντα, παρά αφορά σε εκατοντάδες συμβόλαια με πελάτες της ρωσικής εταιρείας σε Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία και αλλού, ότι η περιοχή δεν μπορεί να συγκρίνεται με τη Δυτική και Βόρεια Ευρώπη καθώς εκεί λειτουργούν διασυνδεδεμένες αγορές (gas trading hubs), ενώ ζητά τη γρήγορη εκδίκαση της υπόθεσης, προκειμένου να αρθεί η αβεβαιότητα, η οποία συνιστά ένα εν δυνάμει αγκάθι για την ιδιωτικοποίηση.

Στην έφεσή της η ΔΕΠΑ αντικρούει τους ισχυρισμούς του Πρωτοδικείου ότι θα έπρεπε να τιμολογεί την ELFE με βάση τα μοντέλα των δυτικοευρωπαϊκών hubs, όπως το ολλανδικό (TTF), εξηγώντας ότι αυτό είναι πρακτικά αδύνατον, αφού η ελληνική αγορά δεν είναι διασυνδεδεμένη και προσθέτοντας ότι εκατοντάδες άλλοι πελάτες της Gazprom, βασικού προμηθευτή των χωρών της ΝΑ Ευρώπης, τιμολογούνται με τον ίδιο ακριβώς τρόπο.

Επισημαίνει ότι η επιχειρηματολογία της πρωτόδικης απόφασης είναι αβάσιμη, ενώ παραθέτει συγκεκριμένα παραδείγματα τιμολόγησης, κάποιων εκ των εκατοντάδων συμβάσεων άλλων πελατών της ρωσικής εταιρείας, που παίρνουν φυσικό αέριο με την ίδια φόρμουλα, όπου δηλαδή μεγάλη βαρύτητα έχουν οι διακυμάνσεις του πετρελαίου (oil indexed). 

Τα επόμενα βήματα της ιδιωτικοποίησης - Το χρονοδιάγραμμα

Σε επίπεδο χρονοδιαγραμμάτων, το κείμενο της προκήρυξης του ΤΑΙΠΕΔ που δημοσιεύτηκε χθες, καλεί τους ενδιαφερόμενους να υποβάλουν μέχρι τις 6 Μαρτίου το μη δεσμευτικό τους ενδιαφέρον. Η κύρια ωστόσο μάχη θα δοθεί μετά το καλοκαίρι και συγκεκριμένα κάπου γύρω στον Αύγουστο ή τον Σεπτέμβριο

Και αυτό καθώς χρειάζεται περίπου 1,5 μήνας προκειμένου το ΤΑΙΠΕΔ να αξιολογήσει τους φακέλους που θα υποβληθούν στις 6 Μαρτίου και εν συνεχεία άλλους 3-4 μήνες προκειμένου οι υποψήφιοι να έχουν ολοκληρώσει το "Due Diligence" στα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας. 

Πηγή:energypress.gr

Εγγραφή Είσοδος
Υπενθύμηση κωδικού
Εγγραφή Είσοδος
Θα σας αποσταλεί μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την ενεργοποίηση της εγγραφής.
Εγγραφή Είσοδος
Έγγραφή