Νέες διασυνδέσεις με Τουρκία και Βουλγαρία περιλαμβάνει το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ
Σημαντική προτεραιότητα του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπυξης του ΕΣΜΗΕ 2021-2030, που έφερε σε δημόσια διαβούλευση τέλη Δεκέμβρη ο ΑΔΜΗΕ, αποτελούν οι διεθνείς διασυνδέσεις και συγκεκριμένα οι νέες διασυνδέσεις με Τουρκία και Βουλγαρία.
Πέραν άλλων πλεονεκτημάτων από την υλοποίηση των διασυνδέσεων με τις δύο προαναφερόμενες χώρες, ξεχωρίζει η αύξηση της μεταφορικής ικανότητας, καθώς, και η ενίσχυση των συστημάτων σε αυτά τα σύνορα.
Πιο συγκεκριμένα, η κατασκευή της δεύτερης διασυνδετικής Γ.Μ. μεταξύ της Ελλάδας και της Βουλγαρίας προβλέπεται ότι θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα στο σύνορο των δύο χωρών σε 800 MW για την κατεύθυνση από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και σε 1350 MW για την κατεύθυνση από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα. Όπως εκτιμάται από τον ΑΔΜΗΕ, στο πλαίσιο αυτό το έργο θα συμβάλλει στην ασφαλή διακίνηση των αυξανομένων ροών της ισχύος στην κατεύθυνση Βορράς-Νότος της Βαλκανικής χερσονήσου, στη διεύρυνση του περιθωρίου επάρκειας και στην αύξηση της δυνατότητας περαιτέρω εγκατάστασης μονάδων ΑΠΕ στο βόρειο τμήμα της χώρας.
Ταυτόχρονα θα ενισχύσει το Ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς στο ανατολικό σύνορο, περιοχή στην οποία το σύστημα των 400 kV είναι αραιό και η σύνδεση με το μεγάλης έκτασης σύστημα της Τουρκίας είναι σχετικά ασθενής (1 διασυνδετική γραμμή με την Ελλάδα και 2 με τη Βουλγαρία), συμβάλλοντας στην ολοκλήρωση των αγορών της ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρώπης και της Τουρκίας. Η κατασκευή στην πλευρά της Βουλγαρίας θα ξεκινήσει στο αμέσως επόμενο διάστημα, ενώ η κατασκευή στην Ελληνική πλευρά αναμένεται να ξεκινήσει το 2021, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2022 και για τις δύο πλευρές.
Διασύνδεση Ελλάδας – Τουρκίας
Σε ότι αφορά την διασύνδεση Ελλάδας – Τουρκίας, το Δεκέμβριο του 2017 συστάθηκε κοινή ομάδα εργασίας μεταξύ των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Ελλάδας, Βουλγαρίας και Τουρκίας (ΑΔΜΗΕ, ESO-EAD & TEIAS) με σκοπό τη διερεύνηση εναλλακτικών σεναρίων για την ανάπτυξη νέων διασυνδέσεων ανάμεσα στο Ευρωπαϊκό και το Τουρκικό Σύστημα για την αύξηση της ικανότητας μεταφοράς στα σύνορα Ελλάδας-Τουρκίας και Βουλγαρίας-Τουρκίας.
Με βάση τις κοινές μελέτες που βρίσκονται στο στάδιο ολοκλήρωσης διαφαίνεται η δυνατότητα πρότασης μελλοντικών διασυνδετικών γραμμών ανάμεσα στο Ευρωπαϊκό και το Τουρκικό Σύστημα, οι οποίες θα είναι δυνατό να συμβάλλουν στην αύξηση της μεταφορικής ικανότητας και επιπλέον στην ενίσχυση των συστημάτων σε αυτό το σύνορο.
Στην κατεύθυνση αυτή, σε ένα επόμενο διάστημα θα εκπονηθούν οι απαραίτητες μελέτες σκοπιμότητας για την επιλογή των έργων που θα προταθούν για να συμπεριληφθούν στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (TYNDP) του ENTSO-Ε και τα αντίστοιχα Εθνικά Προγράμματα Ανάπτυξης των εμπλεκόμενων χωρών.
Διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας
Το έργο αφορά στην υλοποίηση δεύτερης διασυνδετικής γραμμής μεταξύ των Συστημάτων της Ελλάδας και της Βουλγαρίας που θα πραγματοποιηθεί με εναέρια διασυνδετική Γ.Μ. 400 kV μεταξύ του ΚΥΤ Ν. Σάντας και του Υ/Σ Maritsa East 1. Η γραμμή θα διαθέτει ονομαστική μεταφορική ικανότητα 2000 MVA και θα έχει συνολικό μήκος 151 km περίπου, από τα οποία 30 km περίπου ανήκουν στην Ελληνική Επικράτεια και 121 km περίπου στη Βουλγαρική Επικράτεια. Η νέα διασυνδετική γραμμή 400 kV Ελλάδας - Βουλγαρίας αποτελεί σημαντικό έργο πανευρωπαϊκού ενδιαφέροντος και αναμένεται να ενταχθεί στο Ευρωπαϊκό Σύστημα στις αρχές του 2023. Το έργο περιλαμβάνεται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (TYNDP) του ENTSO-E. Συγκαταλέγεται, επίσης, στον κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) από την Ε.Ε. του Διαδρόμου προτεραιότητας NSI East Electricity από το 2013, ως αναπόσπαστο τμήμα του ευρύτερου αντίστοιχου cluster για τα προαναφερθέντα έργα PCI 3.7.
Τα οφέλη των διεθνών διασυνδέσεων
Τέλος, να αναφερθεί πως οι προτεινόμενες ηλεκτρικές διασυνδέσεις συνιστούν έργα σημαντικής προτεραιότητας για τον ΑΔΜΗΕ και τους γειτονικούς διαχειριστές γιατί εξυπηρετούν συγκεκριμένους στόχους στη λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος.
- Συμβάλλουν δραστικά στην ασφάλεια της τροφοδοσίας.
- Αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για την ενοποίηση των εθνικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας μέσω της εφαρμογής του Μοντέλου Στόχου (Target Model)
- Επιτρέπουν γενικότερα τον διαμοιρασμό διάφορων πόρων (παραγωγικό δυναμικό, ευελιξία, εφεδρείες κλπ.) μεταξύ των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του συνολικού κόστους της ηλεκτρικής ενέργειας.
- Καθιστούν δυνατή την επιθυμητή μεγάλη διείσδυση ΑΠΕ στην Ευρώπη, καθώς αυτή θα απαιτήσει την ικανότητα διακίνησης σημαντικών ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις ενώ η αντικατάσταση συμβατικών Σταθμών από μονάδες ΑΠΕ θα οδηγήσει σε ανάγκες αυξημένης μεταφορικής ικανότητας μεταξύ των Συστημάτων για λόγους ρύθμισης.
Πηγή:energypress.gr