Πως κινήθηκε η αγορά LNG το 2019 - Τα ρεκόρ της Ευρώπης και οι προβλέψεις για το 2020
Ιστορικό υψηλό κατέγραψαν οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη το 2019, με την αύξηση των ποσοτήτων να φτάνει τους 76 εκατομμύρια τόνους σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, ακολουθώντας τις γενικότερες τάσεις (ανοδικές) που χαρακτήρισαν την αγορά ΥΦΑ την χρονιά που μόλις πέρασε.
Ειδικότερα, η παραγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου αυξήθηκε το 2019, διαμορφώνοντας συνθήκες υπερπροσφοράς και χαμηλών τιμών, οι οποίες αναμένεται να διατηρηθούν το 2020, σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου. Τα αρχικά στοιχεία για ολόκληρο το έτος από το LNG Edge κάνουν λόγο για εξαγωγές 355 εκατομμύρια τόνους το 2019, από 314,9 εκατομμύρια τόνους το 2018. Πρέπει να σημειωθεί ότι μια τέτοια αύξηση αντιπροσωπεύει την μεγαλύτερη αύξηση στη παραγωγή ως τα σήμερα.
Ως προς την ζήτηση ΥΦΑ, οι αλλαγές που παρατηρούνται είναι περιορισμένες με την ανατολική Ασία και ιδιαίτερα την κινεζική αγορά να βρίσκονται σε ανοδική τροχιά. Ωστόσο, η προσφορά ποσοτήτων προς την Ευρώπη έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ, έχοντας σαφές αντίκτυπο στη περιφερειακή τιμολόγηση με τους συσχετισμούς των τιμών να αυξάνονται μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Στη “μάχη της παραγωγής”, ξεκάθαρος νικητής κρίθηκε το Κατάρ, με 77.4 εκατομμύρια τόνους, σύμφωνα με τα προγνωστικά στοιχεία του LNG Edge. Δεύτερη παραγωγική δύναμη, σε παγκόσμιο επίπεδο, ήταν η Αυστραλία με 76.1 εκατομμύρια τόνους, καταγράφοντας αύξηση 8 εκατομμύρια τόνους. Ρωσία και Αμερική ακολουθούν, με την παραγωγή στα κοιτάσματα Yamal και Sakhalin να χαρακηρίζεται ιδιαίτερα εντυπωσιακή το 2019.
Η Ευρώπη στην εποχή του LNG ή αλλιώς το LNG στην Ευρώπη
Όπως προαναφέραμε, η Γηραιά Ήπειρος κατέγραψε ρεκόρ εισαγωγών LNG το 2019, γεγονός που αποδεικνύει τόσο την αυξανόμενη σημασία του καυσίμου για το ευρωπαϊκό ενεργειακό μίγμα εν καιρώ “ενεργειακής μετάβασης”, όσο και την αυξανόμενη σημασία που λαμβάνει η ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου.
Οι πωλητές ΥΦΑ χρησιμοποίησαν την ευρωπαϊκή αγορά προς απορρόφηση της παγκόσμιας υπερπροσφοράς με την αύξηση των spot πωλήσεων και με τα χαρτοφυλάκια των πωλητών (portfolio sellers) να φέρνουν περισσότερα φορτία στους δικούς τους τερματικούς σταθμούς.
Μεταξύ των καταλόγων εγγραφών ήταν τα 8 εκατομμύρια τόνοι που εισήχθησαν από την Ευρώπη τον Δεκέμβριο, υψηλότερη καταγραφή, με το Ηνωμένο Βασίλειο να εισαγάγει περισσότερα από 2 εκατομμύρια τόνους.
Πιο συγκεκριμένα, η Ευρώπη απορρόφησε πάνω από το 21% του συνόλου του ΥΦΑ που παράχθηκε παγκοσμίως το 2019, από 13% το 2018, σημειώνοντας και την μεγαλύτερη αλλαγή από χρόνο σε χρόνο, εν συγκρίσει με τις υπόλοιπες υπό εξέταξη περιοχές-αγορές.
Σύμφωνα με κάποιες πρώτες εκτιμήσεις, αυτή η τάση των υψηλότερων ευρωπαϊκών εισαγωγών πιθανότατα θα συνεχιστεί το 2020, εκτός εάν υπάρξει σημαντική μεταβολή της βραχυπρόθεσμης ζήτησης στην Ασία κατά τον υπόλοιπο χειμώνα και το καλοκαίρι που ακολουθεί.
Ξεχώρισαν Ολλανδία-Βέλγιο και Γαλλία-Ηνωμένο Βασίλειο
“Στον ευρωπαϊκό στίβο” αυξητική τάση στις εισαγωγές καταγράφηκε στις περισσότερες αγορές, με την ολλανδική και βελγική να υπερδιπλασιάζουν τις εισαγόμενες ποσότητες.
Ως προς τον όγκο, οι σημαντικότερες αυξήσεις σημειώθηκαν στη Γαλλία, όπου οι εισαγωγές αυξήθηκαν κατά 6,5 εκατομμύρια τόνους σε 16 εκατομμύρια τόνους, ενώ το Ηνωμένο Βασίλειο έλαβε περί τους 13 εκατομμύρια τόνους, καταγράφοντας αύξηση περισσότερο από 8 εκατ τόνους σε σχέση με το 2018.
Κατάρ VS ΗΠΑ και Ρωσία ...και η Ρεβυθούσα
Τέλος, για να συμπληρωθεί μια πρώτη εικόνα των τεκταινόμενων στην αγορά LNG, το Κατάρ κατέλαβε την μερίδα του λέοντος προωθώντας τα περισσότερα φορτία στις ευρωπαϊκές αγορές, ιδιαίτερα προς το Ηνωμένο Βασίλειο, ξεπερνώντας ΗΠΑ και Ρωσία.
Να υπενθυμίσουμε ότι το Κατάρ έχει "εγκαινιάσει" μία περισσότερο την επιθετική στρατηγική σε ότι αφορά το ΥΦΑ (υγροποιημένο φυσικό αέριο) μετά την απόφαση της χώρας να επεκτείνει περαιτέρω την ικανότητά του για υγροποίηση, καθιστώντας σαφές στους ανταγωνιστές ότι θα υπερασπιστεί σθεναρά το μερίδιό του στην αγορά του ΥΦΑ, ακόμη και να αυξηθεί ακόμη περισσότερο σε ολόκληρη την Ευρώπη, γεγονός που για την ώρα τα στοιχεία επιβεβαιώνουν.
Υπό το πρίσμα αυτό χρειάζεται κανείς να συνυπολογίσει την αξία της Ρεβυθούσας, καθώς, μετά την επέκταση της χωρητικότητας του τερματικού από 120 kcm σε 210 kcm ΥΦΑ, με τρείς δεξαμενές αποθήκευσης, δύναται να αποτελέσει έναν ευέλικτο τερματικό σταθμό, ιδαίτερα σημαντικό για την εκτροπή φορτίων που στόχο θα έχουν να φτάσουν στις μεγάλες καταναλώτριες ευρωπαϊκές αγορές.
Πηγή:energypress.gr