ECON -Economy, ecology, construction
ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Οι κορυφαίες ενεργειακές ιστορίες του 2019

29-12-2019

Ο επικεφαλής ενός εργοστασίου στο οποίο δούλευα συνήθιζε να λέει πως "ό,τι αντιλαμβάνεσαι είναι η πραγματικότητα". Διαφωνούσα με τη συγκεκριμένη φράση, γιατί είμαι οπαδός των μαθηματικών και της λογικής. 1 + 1 δεν θα κάνουν ποτέ 3, όπως και να το δεις.

Ωστόσο, γρήγορα αντιλήφθηκα τι εννοούσε με αυτό που έλεγε. Ο τρόπος που αντιλαμβάνεσαι την πραγματικότητα επηρεάζει τη συμπεριφορά σου. Είναι η δική σου πραγματικότητα, αν και μπορεί να διαφέρει από αυτό που κοινώς και αντικειμενικώς ονομάζουμε πραγματικότητα.

Αυτό μου θυμίζει τις σημερινές αγορές πετρελαίου. Από όλες τις φετινές ιστορίες, το κοινό σημείο είναι η υπερβολική παραγωγή πετρελαίου και η μικρή ζήτηση. Αυτό είναι αληθές, αλλά πολλοί αντιλαμβάνονται πως η χαμηλή ζήτηση είναι ο κρίσιμος παράγοντας. Αυτό, ως εκ τούτου, θεωρείται αποτέλεσμα των τάσεων απανθρακοποίησης, όπως τα ηλεκτροκίνητα οχήματα, που αρπάζουν μια μεγάλη μερίδα της αγοράς από τη ζήτηση για πετρέλαιο.

Αυτή η αντίληψη λοιπόν έχει επηρεάσει τόσο τις αγορές πετρελαίου, οι οποίες φαίνεται τώρα να μην επηρεάζονται από τις ειδήσεις που θα είχαν εκτοξεύσει τις τιμές του πετρελαίου πριν από μερικές δεκαετίες.

Κατά τη δική μου αντίληψη, ο παράγοντας της ζήτησης παραμένει ισχυρός. Όταν η BP ανακοίνωσε τον Ιούνιο τα στατιστικά στοιχεία της, έδειξε ότι η ετήσια ζήτηση πετρελαίου είναι αυξηθεί κατά 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα (BPD). 

Η αύξηση της ζήτησης επιβραδύνθηκε κάπως πρόσφατα, αλλά ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) εκτιμά ότι η ζήτηση για το 2019 αυξήθηκε κατά 1,0 εκατομμύριο BPD και η αύξηση της ζήτησης για το 2020 θα είναι 1,2 εκατομμύριο BPD. Ωστόσο, η παραγωγή πετρελαίου από σχιστολιθικό πετρέλαιο των ΗΠΑ επεκτείνεται με ταχύτερο ρυθμό από ό,τι η αύξηση της ζήτησης, και αυτό είναι που οδηγεί πραγματικά τις αγορές πετρελαίου.

Ενώ λοιπόν πολλές από τις κορυφαίες ιστορίες του 2019 θα είχαν μια μεγάλη και μακροχρόνια επίπτωση στις πετρελαϊκές αγορές πριν από την "έκρηξη" του σχιστολιθικού αερίου, σήμερα έχουν ήδη ξεχαστεί. Εάν το αμερικανικό σχιστολιθικό πετρέλαιο συνεχίσει να αυξάνεται για άλλα πέντε με δέκα χρόνια με τον τρέχοντα ρυθμό, τα ηλεκτροκίνητα θα επιφέρουν σημαντικές επιπτώσεις στην πετρελαϊκή ζήτηση και οι τιμές του πετρελαίου ίσως να μην ανακάμψουν ποτέ.

Αυτή η λογική πιστεύω ότι ενυπάρχει στις σημαντικότερες φετινές ιστορίες του 2019. Ακολουθούν οι κορυφαίες ενεργειακές ιστορίες όπως τις αντιλαμβάνομαι μαζί με έναν σύντομο σχολιασμό.

1. Επίθεση στις εγκαταστάσεις της Aramco

Η επίθεση του Σεπτεμβρίου στο μεγαλύτερο παγκοσμίως διυλιστήριο της Saudi Aramco στη Σαουδική Αραβία προκάλεσε την απώλεια συνολικά 5,7 εκατ. βαρελιών την ημέρα από την παραγωγή. Αν και επρόκειτο για τη μεγαλύτερη επίθεση σε πετρελαϊκή μονάδα, η τιμή αυξήθηκε περίπου κατά 20% αλλά επέστρεψε γρήγορα στα τρέχοντα επίπεδα καθώς οι ζημιές αποκαταστάθηκαν γρήγορα. Η επίπτωση δεν ήταν τόσο μακροχρόνια όσο αναμενόταν λόγω της αφθονίας του σχιστολιθικού αερίου και των αποθεμάτων που είχαν δημιουργήσει οι  Σαουδάραβες.

2. Η αρχική δημόσια προσφορά της Saudi Aramco

Στις αρχές Δεκεμβρίου έγινε η πολυαναμενόμενη IPO της Saudi Aramco. Αν και αρχικά η αποτίμηση της εταιρείας άγγιξε τα 1,7 τρισ. δολ., πολύ γρήγορα έφτασε τα 2 τρισ. δολ. όπως είχε προτείνει ο Σαουδάραβας πρίγκιπας διάδοχος Mohammed bin Salman.

3. Ο ΟΠΕΚ μειώνει την παραγωγή πετρελαίου

Ο ΟΠΕΚ συνέχισε να ανταποκρίνεται στην αυξητική πορεία της παραγωγής του σχιστολιθικού πετρελαίου ανακοινώνοντας νέες περικοπές. Όπως έχω υποστηρίξει ξανά, αυτή είναι η μόνη στρατηγική που έχει το καρτέλ. Φέτος προχώρησε σε δύο μειώσεις της παραγωγής. Συνολικά έχουν περικοπεί 1,7 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα.

4. Το αμερικανικό πετρέλαιο σημειώνει νέο ρεκόρ παραγωγής στα 12,8 εκατ. BPD

Αυτή θα μπορούσε να είναι η κορυφαία ιστορία της χρονιάς, που κατάφερε να επηρεάσει όλες τις άλλες αγορές πετρελαίου. Οι ΗΠΑ, που κατάφεραν να αναδειχθούν στον μεγαλύτερο παραγωγό πετρελαίου παγκοσμίως, είδαν τις εξορύξεις τους να σημειώνουν άνοδο κατά 8.000 βαρέλια την ημέρα στην Αλάσκα και 200.000 βαρέλια την ημέρα στις υπόλοιπες περιοχές εκτός Χαβάης, με το τελικό νούμερο παραγωγής να προσεγγίζει τα 12,6 με 12,8 εκατ. βαρέλια ημερησίως.

5. Η "αποεπένδυση" της Νορβηγίας από τα ορυκτά καύσιμα

Όταν τον Μάρτιο ανακοινώθηκε ότι το υπουργείο Οικονομικών της Νορβηγίας έκανε δεκτή την εισήγηση της κεντρικής τράπεζας, σύμφωνα με την οποία το κρατικό επενδυτικό ταμείο θα πρέπει να απαλλαγεί από τις πετρελαϊκές μετοχές, όλοι έκαναν λόγο για μία απόφαση-σταθμό.

Το ταμείο του 1 τρισ. δολ. είναι μέτοχος στις μεγαλύτερες πετρελαιοβιομηχανίες της Δύσης, οπότε η απόφαση έφερε όχι μόνο έντονο συμβολικό χαρακτήρα για τη μετάβαση προς μία νέα ενεργειακή εποχή, αλλά και θα είχε σοβαρό αντίκτυπο στην αγορά. Γι' αυτό και οι μετοχές των μεγάλων ευρωπαϊκών πετρελαϊκών βρέθηκαν υπό ισχυρή πίεση. Τελικά τα πράγματα δεν ήταν ακριβώς έτσι. 

Το υπουργείο Οικονομικών της χώρας εξήγησε αργότερα πως η απόφαση δεν αφορά το σύνολο των τοποθετήσεών του σε 341 πετρελαϊκές μετοχές αξίας 37 δισ. δολαρίων, αλλά μόνο σε 134 μετοχές αξίας περίπου 8 δισ. δολαρίων. Και τούτο γιατί το Όσλο αποφάσισε να εξαιρέσει όχι μόνο το μερίδιό του στην κρατικά ελεγχόμενη Equinor (πρώην Statoil), αλλά και τα μερίδια σε ακόμη δύο πετρελαϊκούς κολοσσούς της Ευρώπης, τις Royal Dutch Shell και της BP - με την αιτιολογία ότι επενδύουν και σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. 

Πηγή:energypress.gr

Εγγραφή Είσοδος
Υπενθύμηση κωδικού
Εγγραφή Είσοδος
Θα σας αποσταλεί μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την ενεργοποίηση της εγγραφής.
Εγγραφή Είσοδος
Έγγραφή