Οι Φιλόδοξοι Στόχοι του ΕΣΕΚ για την Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα και οι Προϋποθέσεις για την Εκπλήρωσή τους
Στο 30% των νέων ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων το 2030 και όχι επί του συνόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων, θα ανέρχονται τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στην Ελλάδα, όπως διευκρίνισε, την Πέμπτη 28 Νοεμβρίου, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου, στη συνεντευξη Τύπου στο ΥΠΕΝ, με την ευκαιρία της παρουσίασης του αναθεωρημένου ΕΣΕΚ.
Αυτό, υπό την προϋπόθεση ότι θα παρασχεθούν στους οδηγούς ισχυρά κίνητρα, όπως επιδότηση στην τιμή αγοράς και φοροαπαλλαγές για μείωση του κόστους ταξινόμησης και χρήσης.
Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, την επόμενη δεκαετία θα αρχίσει να καταγράφεται μια σταδιακή αύξηση των πωλήσεων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, με ραγδαία επιτάχυνση από το 2027 και εντεύθεν και αποκορύφωμα το 2030. Εκείνο το έτος, επί ενός συνόλου 275.313 νέων ταξινομήσεων στην ελληνική αγορά, τα 82.422 θα είναι ηλεκτροκίνητα, ανέφερε η κα. Σδούκου στην ομιλία της.
Ο στόχος είναι λίαν φιλόδοξος αν αναλογιστεί, κανείς, ότι την προηγούμενη χρονιά πουλήθηκαν στην Ελλάδα μόλις 315 ηλεκτροκίνητα οχήματα. Όμως, το ΕΣΕΚ προβλέπει ότι οι πωλήσεις θα ανέλθουν σε περισσότερες από 1.200, το 2020 και δύο χρόνια αργότερα σε περίπου 7.500, για να εκτιναχθούν σε 24.000, το 2025, σε 40.000, το 2027, σε 66.000, το 2029 και σε περισσότερα από 82.000 το έτος αναφοράς, 2030.
Όπως αναφέρεται στο Σχέδιο προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι χρειάζεται να εκπονηθεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παροχής ισχυρών κινήτρων, όπως, μεταξύ άλλων, επιδότηση στην τιμή αγοράς, μείωση κόστους ταξινόμησης και χρήσης μέσω φορολογικών απαλλαγών, ειδική τιμολογιακή πολιτική στα προγράμματα ασφάλισης, μειωμένα διόδια και εκπτώσεις στα ακτοπλοΐκά εισιτήρια για τη μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Επίσης, θα πρέπει να χορηγηθούν και κίνητρα χρήσης, όπως είναι η ελεύθερη είσοδος και η καθημερινή κυκλοφορία εντός των μεγάλων αστικών κέντρων, η ελεύθερη στάθμευση στους Δήμους, όπου εφαρμόζεται το μέτρο της ελεγχόμενης στάθμευσης, καθώς και η υποστήριξη της δημιουργίας δικτύων παροχής ενέργειας για την επαναφόρτιση των οχημάτων.
Απώτερος στόχος του ΕΣΕΚ είναι να αντικατασταθούν τα συμβατικά οχήματα με νέα “καθαρά”, υβριδικά, ή αμιγώς ηλεκτροκίνητα και να αυξηθεί το μερίδιο που κατέχουν στην ελληνική αγορά, από μόλις 0,3% σήμερα, σε 6,6% επί των νέων ταξινομήσεων, στην προσεχή 5ετία.
Να θυμίσουμε στο σημείο αυτό ότι το νέο φορολογικό νομοσχέδιο, προβλέπει ήδη μια πρώτη δέσμη μέτρων για την προώθηση της χρήσης επιβατικών ηλεκτρικών οχημάτων και μέσων μαζικής μεταφοράς μηδενικών ή χαμηλών ρύπων. Πιο συγκεκριμένα, παρέχονται κίνητρα στις επιχειρήσεις ώστε να επιλέγουν την αγορά, ή τη μίσθωση αυτοκινήτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για τους εργαζομένους τους, τα οποία αφορούν πιο αναλυτικά:
- Πρόσθετη έκπτωση 30% της αξίας του οχήματος από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων για δαπάνη μίσθωσης οχήματος μηδενικών ή χαμηλών ρύπων έως 50 gr/km CO2 εφόσον η λιανική προ φόρων τιμή τους δεν ξεπερνά τις 40.000 ευρώ ("υπεραπόσβεση" στα μισθώματα).
- Αυξημένο συντελεστή απόσβεσης 25% (απόσβεση σε 4 χρόνια) και 20% (απόσβεση σε 5 χρόνια), ανά φορολογικό έτος, για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων επιβατών (έως 9 άτομα) μηδενικών και χαμηλών ρύπων έως 50 gr/km CO2 αντίστοιχα.
- Αυξημένο συντελεστή απόσβεσης 15% και 10%, ανά φορολογικό έτος, για την αγορά οχημάτων μεταφοράς επιβατών άνω των 9 ατόμων μηδενικών και χαμηλών ρύπων έως 50 gr/km CO2 αντίστοιχα.
- Αυξημένο συντελεστή απόσβεσης 20% και 15%, ανά φορολογικό έτος, για την αγορά οχημάτων μεταφοράς εμπορευμάτων μηδενικών και χαμηλών ρύπων έως 50 gr/km CO2 αντίστοιχα.
- Για τους εργαζομένους στις επιχειρήσεις, εταίρους ή μετόχους ή συγγενικά πρόσωπά τους εξαιρείται η αγοραία αξία ενός οχήματος μηδενικών ή χαμηλών ρύπων 50 gr/km CO2 από τον υπολογισμό εισοδήματος από μισθωτή εργασία και συντάξεις, που σήμερα φορολογείται ως επιπλέον εισόδημα και
- Για την ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, παρέχεται στην επιχείρηση δυνατότητα έκπτωσης 30% από τα ακαθάριστα έσοδά της για την αγορά, εγκατάσταση και λειτουργία των σημείων φόρτισης.
Ο στόλος οχημάτων στην Ελλάδα, που είναι ο τέταρτος πιο γηραιός στην Ευρώπη, ανερχόταν στις 5,15 εκατ. μονάδες στα τέλη του 2018 και εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 920.000 έως το 2030.
Πηγή:energia.gr