ECON -Economy, ecology, construction
ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Πανταχού παρόντες με ισχυρό ρόλο στα έργα αερίου ο ΔΕΣΦΑ και οι μέτοχοί του – Τα ανοιχτά projects που διεκδικούν

17-02-2020

Πρωταγωνιστικό ρόλο στο σύνολο των υποδομών, αλλά και των ευρύτερων εξελίξεων που αφορούν το φυσικό αέριο στη χώρα μας, διεκδικεί πλέον ο ΔΕΣΦΑ υπό την διοίκηση της SENFLUGA, με «πρώτο βιολί» βεβαίως την Ιταλική Snam, η οποία κατέχει το 54% της κοινοπρακτικής εταιρείας (η Enagás και η Fluxys έχουν από 18% και η Damco το 10%).

«Βλέπουμε το ρόλο μας ως ενός πρωταθλητή στον τομέα του αερίου στην Ελλάδα, αλλά και στην ευρύτερη περιοχή. Μας ενδιαφέρει κάθε έργο αερίου και θέλουμε να έχουμε τη δυνατότητα να το διεκδικήσουμε. Έχουμε άλλωστε την τεχνογνωσία και τους ισχυρούς μετόχους για να παίξουμε έναν τέτοιο ρόλο». Με τα λόγια αυτά περιγράφει στέλεχος του ΔΕΣΦΑ, μιλώντας στο energypress, τη φιλοσοφία της εταιρείας, φιλοσοφία που έχει παρουσιαστεί τόσο στους επιτελείς του ΥΠΕΝ όσο και στον ίδιο τον πρωθυπουργό από τους επικεφαλής της Snam, της Enagás και της Fluxys κατά τις συναντήσεις που είχαν στο πρόσφατο παρελθόν.

Ούτως ή άλλως, οι ευκαιρίες που έχουν για επικοινωνία με την κυβέρνηση εταιρείες όπως αυτές είναι αυξημένες, δεδομένου ότι πρόκειται για μεγάλους ευρωπαίους Διαχειριστές αερίου και ταυτόχρονα μετόχους του αγωγού TAP που αναβαθμίζει το ρόλο της χώρας στα ενεργειακά δρώμενα της περιοχής.

Σύμφωνα μάλιστα με μια γραμμή πληροφόρησης, η διεκδίκηση ρόλου από τους μετόχους του ΔΕΣΦΑ οδήγησε στο να δοθεί μικρή παράταση στο διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, αλλά και στο να μην αποσαφηνιστεί σε αυτή τη φάση το αν θα είναι ΑΣΦΑ ή ΕΣΦΑ το έργο της υπόγειας αποθήκης αερίου της Νότιας Καβάλας.

ΔΕΠΑ Υποδομών

Ειδικότερα, όπως έχει γράψει το energypress, η SNAM, που δεν έχει κρύψει το ενδιαφέρον της για την ΔΕΠΑ Υποδομών, ζήτησε τη μετάθεση του διαγωνισμού προς τα πίσω καθώς φαίνεται ότι δεν έχει ακόμη καταλήξει στο σχήμα με το οποίο θα την διεκδικήσει. Δεδομένου ότι στο ΔΕΣΦΑ υπάρχει η μειοψηφική συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου, δηλαδή του πωλητή, εκτιμάται ότι θα υπάρξει ένα νέο σχήμα «τύπου SENFLUGA» όπου πιθανόν η συμμετοχή της Snam δεν θα είναι πάνω από 50%, για να μπορεί να «κατέβει» μόνη της και η Italgas η οποία έχει κοινό με τη Snam μέτοχο  το Ιταλικό Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων.

Υπόγεια Αποθήκη Ν. Καβάλας

Την ίδια στιγμή, όπως επίσης ανέφερε το ρεπορτάζ του energypress, το ΥΠΕΝ φαίνεται ότι θα παραπέμψει για επόμενη φάση την απόφαση για το καθεστώς λειτουργίας της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στη Ν.Καβάλα, κατά πόσο δηλαδή θα αποτελέσει μια ανεξάρτητη υποδομή (ΑΣΦΑ), ή θα ενταχθεί στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου (ΕΣΦΑ).

Στις δεύτερες σκέψεις φαίνεται ότι οδηγείται η κυβέρνηση μετά την παρέμβαση του ΔΕΣΦΑ και των μετόχων του, οι οποίοι φέρονται να έχουν ζητήσει ξεκάθαρο πλαίσιο και αποσαφήνιση του ρόλου του Διαχειριστή στο έργο, ενώ δεν έχουν κρύψει ότι επιθυμούν η υπόγεια αποθήκη να αποτελέσει μέρος του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και σε κάθε περίπτωση να δικαιούνται να διεκδικήσουν το έργο στο σχετικό διαγωνισμό.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης

Ο ΔΕΣΦΑ έχοντας υπογράψει MOU για τη συμμετοχή του με 20% στο FSRU της Αλεξανδρούπολης τώρα εξετάζει σοβαρά την είσοδο του στο μετοχικό κεφάλαιο της Gastrade.

Υπενθυμίζεται ότι ήδη στην εταιρία που έστησε ο όμιλος Κοπελούζου για να τρέξει το επενδυτικό σχέδιο των 380 εκ. ευρώ συμμετέχουν με ποσοστά 20%, η Gaslog, η ΔΕΠΑ και η Bulgartransgaz.

Το έργο του πλωτού σταθμού υποδοχής LNG και αεριοποίησης θα αξιοποιηθεί μεταξύ άλλων για τον εφοδιασμό του ελληνοβουλγαρικού αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου IGB. Ο τελευταίος όταν κατασκευαστεί θα διασυνδεθεί με τον TAP στον οποίο μέτοχοι είναι οι τρεις Ευρωπαίοι Διαχειριστές φυσικού αερίου.

 Εικονικός αγωγός LNG για Κρήτη

Ενδεικτικός ίσως της νέας αντίληψης με την οποία αντιμετωπίζει ο ΔΕΣΦΑ και οι μέτοχοί του την ελληνική αγορά αερίου, είναι η πρόταση που έχει περιλάβει στο υπό έγκριση από τη ΡΑΕ 10ετές αναπτυξιακό του πρόγραμμα, σχετικά με την έλευση αερίου στην Κρήτη.

Προσθετικά στις διάφορες προτάσεις που έχουν κάνει ιδιώτες επενδυτές, ο ΔΕΣΦΑ έχει προτείνει να του ανατεθεί και να ενταχθεί στο ΕΣΦΑ το έργο μεταφοράς, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG στον Αθερινόλακκο της Κρήτης. Ένα επενδυτικό σχέδιο ύψους 175 εκ. ευρώ που θα δώσει βεβαίως λύση στην ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης, θα πρέπει όμως να επωμιστούν το κόστος οι χρήστες του ΕΣΦΑ σε όλη την Ελλάδα, γεγονός που φαίνεται ότι κάνει τη ΡΑΕ να το «αφαιρέσει» από το 10ετές.

Αγωγός Θεσσαλονίκη - Σκόπια

Σε ό,τι αφορά την διασύνδεση με τη Βόρεια Μακεδονία, το ΥΠΕΝ ενέκρινε τους περιβαλλοντικούς όρους και τους περιορισμούς για τον αγωγό αερίου υψηλής πίεσης μεταξύ Νέας Μεσημβρίας (Θεσσαλονίκη) και Ειδομένης. Το έργο έχει ενταχθεί στο 10ετές στρατηγικό σχέδιο δράσης του ΔΕΣΦΑ ενώ πρόσφατα ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, αναφέρθηκε σ’ αυτό μιλώντας για τους στόχους του υπουργείου Ενέργειας αναφορικά με τη Βόρεια Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη.

Ο αγωγός συνολικού μήκους 57,3 χιλιόμετρα έχει ως αφετηρία το Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης στη Νέα Μεσημβρία και κατάληξη τα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία.

Πηγή:energypress.gr

Εγγραφή Είσοδος
Υπενθύμηση κωδικού
Εγγραφή Είσοδος
Θα σας αποσταλεί μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την ενεργοποίηση της εγγραφής.
Εγγραφή Είσοδος
Έγγραφή