Σφιχτό χρονοδιάγραμμα για την Υπόγεια Αποθήκη της Ν. Καβάλας επιβάλλουν οι κανόνες PCI – Εν αναμονή η έκδοση της ΚΥΑ
Παρότι το έργο της Υπόγειας Αποθήκης Αερίου της Νότιας Καβάλας θεωρείται υποδομή απαραίτητη για τη χώρα, η στασιμότητα που επικρατεί τους τελευταίους μήνες έχει αρχίσει να δημιουργεί φόβους ότι θα χαθεί το momentum και ότι το έργο δεν θα προλάβει τις εξελίξεις.
Η ένταξη του έργου στα PCI δημιουργεί ευκαιρίες χρηματοδότησης που, σύμφωνα τουλάχιστον με κάποιους αναλυτές, αποτελούν όρο βιωσιμότητας της ίδιας της επένδυσης. Το γεγονός αυτό, ωστόσο, θέτει εκ των πραγμάτων αυστηρό χρονοδιάγραμμα για τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν.
Συγκεκριμένα, εκτιμάται ότι για να μπορέσει να χρηματοδοτηθεί το έργο από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility (CEF) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πρέπει να έχει προλάβει να υποβληθεί το σχετικό αίτημα μέσα στο 2020, οπότε και «μοιράζεται» ο κύριος όγκος των κονδυλίων του προγράμματος.
Αυτό σημαίνει ότι πρέπει στο δεύτερο εξάμηνο του έτους να υπάρχει ανάδοχος ο οποίος να οργανώσει το επιχειρηματικό σχέδιο και να υποβάλλει το αίτημα χρηματοδότησης. Πρακτικά, σύμφωνα με παράγοντες που γνωρίζουν τις διαδικασίες, πρέπει ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ να διεξαχθεί το αργότερο μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου.
Για να διεξαχθεί όμως ο διαγωνισμός έγκαιρα πρέπει να ικανοποιηθούν τα προαπαιτούμενα: Πρώτον η έκδοση της ΚΥΑ που θα δημιουργεί το νομικό κέλυφος λειτουργίας της αποθήκης, δηλαδή θα περιγράφει τη διαδικασία και τις προϋποθέσεις παραχώρησης της χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του έργου. Δεύτερον, η λήψη απόφασης από τη ΡΑΕ με τις γενικές κατευθυντήριες γραμμές που θα προσδιορίζουν το καθεστώς τιμολόγησης, το ρυθμιζόμενο έσοδο, την ελάχιστη απόδοση του έργου (WACC), αλλά και τα ελάχιστα επίπεδα υποχρεωτικής ελεύθερης διαθέσιμης χωρητικότητας (π.χ. 20%) που πρέπει να τηρεί ο επενδυτής, για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας.
Ως εκ τούτου, από τη στιγμή που "φεύγει" ο Ιανουάριος χωρίς να έχει εκδοθεί η ΚΥΑ που θα δώσει το έναυσμα για τις υπόλοιπες απαραίτητες κινήσεις, τα πράγματα αρχίζουν να γίνονται πιεστικά όσον αφορά τις δυνατότητες του έργου να χρηματοδοτηθεί από το CEF της Ε.Ε.
Η μοναδική υποδομή φύλαξης στρατηγικών αποθεμάτων
Τα παραπάνω σηματοδοτούν το εναρκτήριο λάκτισμα για να αποκτήσει επιτέλους η χώρα μια υποδομή, με χωρητικότητα 360 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, ικανή για την φύλαξη στρατηγικών αποθεμάτων για μεγάλο χρονικό διάστημα. “Είναι το μοναδικό έργο που θα έχει την δυνατότητα μακροχρόνιας δυνατότητας αποθήκευσης φυσικού αερίου, απαραίτητης για την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας”, όπως ανέφερε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Ρ. Λαμπίρης.
Αυτός είναι και ο λόγος που η υπόγεια αποθήκη της Καβάλας αξιολογείται ως μια πολύ σοβαρή υποδομή για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. Τόσο η Ρεβυθούσα όσο και ο πλωτός σταθμός της Αλεξανδρούπολης, είναι υποδομές που υποδέχονται υγροποιημένο φυσικό αέριο, και εντός ολίγων ημερών το επαναεριοποιούν. Μπορούν δηλαδή να διασφαλίσουν αποθέματα μόνο για περιορισμένο αριθμό ημερών.
Στον αντίποδα, η υπόγεια αποθήκη της Καβάλας μπορεί να διασφαλίσει στρατηγικά αποθέματα της χώρας σε μακροπρόθεσμη βάση, αλλά και να ενισχύσει τη λειτουργία και τον στρατηγικό ρόλο της Ρεβυθούσας όπως και του τερματικού της Αλεξανδρούπολης, με κατεύθυνση την τροφοδοσία των Βαλκανίων, αφού μέσω των αγωγών (IGB, TAP), θα μπορούν να διαθέτουν μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου. Τόσο η εν λόγω υποδομή όσο και τα υπό σχεδιασμό συστήματα διαμετακόμισης αερίου, τα οποία προβλέπεται να διέλθουν μέσω της ελληνικής επικράτειας, αναμένεται να αναβαθμίσουν ουσιαστικά τον ενεργειακό γεωστρατηγικό ρόλο της χώρα.
Έχουν πάρει θέσεις
Στην υπόθεση της υπόγειας αποθήκης της Καβάλας, έχει ήδη πάρει θέσεις η κοινοπραξία “STORENGY”, των εταιριών Engie, Energean Oil & Gas και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ στην κούρσα της διεκδίκησης ενδιαφέρεται να μπεί και ο ΔΕΣΦΑ, πράγμα που δεν κρύβει η διοίκησή του.
Πηγή:energypress.gr