ECON -Economy, ecology, construction
ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Χωρίς αλλαγές το τελικό ετήσιο πρόγραμμα εκφορτώσεων για Ρεβυθούσα – Μένουν εκτός, ΔΕΗ και Motor Oil

04-12-2019

Ανακοινώθηκε από το ΔΕΣΦΑ το οριστικό πρόγραμμα εκφορτώσεων για τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας, στο οποίο δεν υπάρχουν αλλαγές σε σχέση με το προσωρινό, καθώς οι «παίχτες» που συμμετείχαν δεν διαφοροποίησαν τις δηλώσεις τους.

Έτσι, σύμφωνα με το πρόγραμμα, 22 φορτία θα φέρει η Μυτιληναίος (που κάνει και... ποδαρικό την 1η Ιανουαρίου), άλλα 22 επίσης η Elpedison, 14 φορτία η ΔΕΠΑ (περιλαμβανομένων φυσικά των συμβολαιοποιημένων με την Αλγερία), και 5 φορτία η ΗΡΩΝ.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μένουν εκτός terminal δύο από τους εισαγωγείς που είχαν δραστηριοποιηθεί φέρνοντας φορτία πέρυσι. Πρόκειται για τη ΔΕΗ και τη Motor Oil Hellas, που δεν εξασφάλισαν ούτε ένα slot με αποτέλεσμα να υπάρχει έντονη δυσφορία και αντίδραση. 

Το πρόγραμμα εκφορτώσεων προέκυψε με βάση την πάγια μεθοδολογία του ΔΕΣΦΑ η οποία ήταν γνωστή εκ των προτέρων και δεν άλλαξε, παρά μόνον σε ότι αφορά την αύξηση του penalty και στην αυστηροποίηση των διαδικασιών σε περίπτωση που δηλωθεί ένα φορτίο και στη συνέχεια ακυρωθεί. Ένα από τα βασικά κριτήρια της υφιστάμενης μεθοδολογίας είναι η προτεραιότητα στους παίκτες που θα εμφανίσουν τον μεγαλύτερο ετήσιο όγκο. 

Από την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου (οπότε και κατατέθηκαν τα τελικά αιτήματα των συμμετεχόντων) έως χθες, υπήρξαν έντονες διεργασίες, κυρίως από την πλευρά της ΡΑΕ, προκειμένου να βρεθεί τρόπος να ικανοποιηθούν και οι παίχτες που έμειναν εκτός. Παρόλα αυτά δεν φαίνεται να υπήρξε κάποιο αποτέλεσμα, εάν κρίνει κανείς από το τελικό πρόγραμμα.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς από τις εταιρείες που δεν εξασφάλισαν slot στη διαδικασία του ΔΕΣΦΑ, δεν αποκλείεται να υπάρξουν ακόμα και προσφυγές στην Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Υποστηρίζουν ότι υπάρχει σημαντική υπερδήλωση φορτίων από συγκεκριμένους παίκτες. Οι συνολικές δηλώσεις για τα slots που ζητήθηκαν από τους παίκτες της αγοράς ξεπερνούν κατά πολύ τη συνολική ετήσια κατανάλωση φυσικού αερίου στη χώρα. Συγκεκριμένα ζητήθηκαν πάνω από 100 φορτία που ισοδυναμούν σε 100 εκατ. μεγαβατώρες φυσικού αερίου όταν η ζήτηση στην Ελλάδα είναι 50 εκατ. μεγαβατώρες. 

«Το γεγονός ότι κάποιοι έβαλαν τόσα πολλά φορτία, δείχνει ότι υπερθεμάτισαν για λόγους καθαρά ανταγωνιστικούς για να κόψουν τη φόρα από άλλους παίκτες και να μπουν στη θέση του οδηγού» αναφέρει πηγή από τις εταιρείες που δεν εξασφάλισαν slot. Αφήνεται δηλαδή να εννοηθεί ότι η συμφόρηση που δημιουργήθηκε στη Ρεβυθούσα είναι τεχνητή και όχι πραγματική αφού όπως σημειώνουν το 2018 έκλεισε με 18 φορτία, φέτος αναμένεται να κλείσει με 35 φορτία που περιλαμβάνουν και αρκετές εκφορτώσεις μικρών καραβιών, ενώ για το 2020 ο αρχικός προγραμματισμός περιλαμβάνει 120 καράβια διπλάσιας χωρητικότητας με προβλεπόμενη εκφόρτωση αερίου ίση με το 100% της ετήσιας κατανάλωσης της χώρας.

Σύμφωνα πάντως με εκτιμήσεις αξιόπιστων παραγόντων, στην πορεία της χρονιάς θα υπάρξουν διαφοροποιήσεις, καθώς θεωρείται απίθανο να μπορέσουν να ερθουν τα δηλωμένα φορτία. Αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα θα δοθεί η δυνατότητα και στους "παίχτες" που έμειναν εκτός να εισαγάγουν LNG.

Πρέπει να σημειωθεί, τέλος, ότι το εφετεινό "πάθημα" δείχνει να γίνεται "μάθημα". Τόσο ο ΔΕΣΦΑ όσο και η ΡΑΕ φέρονται να επεξεργάζονται ένα νέο σύστημα που να ανταποκρίνεται στην υψηλή ζήτηση και να καθορίζει με ρεαλιστικούς όρους τους κανόνες του παιχνιδιού. Το νέο σύστημα, αφού προχωρήσει με βάση τις προβλεπόμενες διαδικασίες, θα εφαρμοστεί προφανώς από του χρόνου. 

Πηγή:energypress.gr

Εγγραφή Είσοδος
Υπενθύμηση κωδικού
Εγγραφή Είσοδος
Θα σας αποσταλεί μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την ενεργοποίηση της εγγραφής.
Εγγραφή Είσοδος
Έγγραφή