ECON -Economy, ecology, construction
ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Φάμελλος: Το χωροταξικό και αναπτυξιακό σχέδιο πρέπει να υπηρετεί την πολιτική για το κλίμα

22-10-2019

«Δεν μπορούμε να συζητάμε για ανάπτυξη χωρίς να αναφερόμαστε στο εργαλείο του χωροταξικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού. Ο χωροταξικός σχεδιασμός οφείλει να διαπνέεται από πολιτικές επιλογές για τις στρατηγικές ανάπτυξης και να εξασφαλίζει όχι μόνο την οικονομική αλλά και την περιβαλλοντική και κοινωνική βιωσιμότητα», δήλωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, μιλώντας σε ημερίδα που διοργάνωσε η εφημερίδα «Μακεδονία» ανοίγοντας ένα διάλογο για το μέλλον της Θεσσαλονίκης.

Αναφέρθηκε στη συνέχεια στο έλλειμμα κεντρικού αναπτυξιακού σχεδιασμού και την ανυπαρξία επενδύσεων που η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ παρέλαβε το 2015. Στην εικόνα της Θεσσαλονίκης το 2015, με λαμαρίνες στη Βενιζέλου και τα έργα του μετρό σταματημένα, την αδυναμία ολοκλήρωσης των σηράγγων της εθνικής οδού στα Τέμπη αλλά και της ηλεκτροκίνησης του σιδηροδρόμου Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, αποτυπωνόταν ξεκάθαρα το έλλειμμα αναπτυξιακού σχεδιασμού. «Όμως και στο επίπεδο των ιδεών, παρά την πολιτική της ανοικτής πόλης που υιοθέτησε ο δήμος Θεσσαλονίκης, επί της ουσίας η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία είχαν γυρισμένη την πλάτη τους στα βόρεια σύνορα», είπε χαρακτηριστικά.

Για το λόγο αυτό, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αρχικά άρθρωσε αναπτυξιακή στρατηγική στο επίπεδο του πολιτικού λόγου, ο οποίος στη συνέχεια διαπέρασε την εθνική στρατηγική και αποτυπώθηκε, τόσο στα διαθέσιμα χρηματοδοτικά προγράμματα και εργαλεία, όσο και στο χώρο με τα Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια. Ο Σ. Φάμελλος υπενθύμισε ότι ο ίδιος είχε υπογράψει το Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο της Κεντρικής Μακεδονίας, ως Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, μαζί με τον Γιώργο Σταθάκη, τέως Υπουργό ΠΕΝ, όπου αναμένεται η προώθησή του σε ΦΕΚ, από τη νέα πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ.

Αναφέρθηκε σε έργα που παραμένουν σε προτεραιότητα, όπως είναι η σύνδεση της Εγνατίας οδού με το λιμάνι, οι μελέτες για τη σύνδεση του σιδηροδρόμου, και επανέφερε το κεντρικό ερώτημα σχετικά με το ποιο τελικά πρέπει να είναι το μοντέλο των συνδυασμένων μεταφορών για τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή.

Ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ στάθηκε στις κεντρικές αναπτυξιακές επιλογές για την πόλη και την Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας που τίθενται υπό αμφισβήτηση σήμερα.

-Στην ενίσχυση των συνδυασμένων μεταφορών, με τη σύνδεση του λιμένα με το ευρωπαϊκό οδικό δίκτυο και τον σιδηρόδρομο και τη δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου. Επισήμανε την πρόσφατη ακύρωση της δημιουργίας του εμπορευματικού κέντρου, εκ μέρους του κυρίου Μητσοτάκη από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), ο οποίος αντιπρότεινε την εγκατάσταση της λεγόμενης ελεύθερης παραγωγικής ζώνης στο ίδιο σημείο.

-Στη συνέχεια της πρωτοβουλίας «17+1», γνωστής ως δρόμος του μεταξιού, για τη συνεργασία των χωρών της Ανατολικής, Νοτιοανατολικής, Κεντρικής Ευρώπης και της Κίνας. Στη λειτουργία της Θεσσαλονίκης ως κόμβου εμπορίου, σε αυτό το πλαίσιο και τις προοπτικές των ενεργειακών δικτύων από τη Θεσσαλονίκη μέχρι το Βελιγράδι και το Δούναβη, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες εξελίξεις στη Βόρεια Μακεδονία με την άρνηση της Ευρώπης να εκκινήσει τις ενταξιακές της διαδικασίες, θέτοντας έτσι σε κίνηση ένα ντόμινο εξελίξεων στα Βαλκάνια χωρίς σαφή κατάληξη.

-Στην προβλεπόμενη ιδιωτικοποίηση των δικτύων φυσικού αερίου από την κυβέρνηση, οι οποίες επεκτάθηκαν την τελευταία τριετία στην ευρύτερη Θεσσαλονίκη, αλλά και του δικτύου διανομής ηλεκτρισμού που θα δημιουργήσει συνθήκες μονοπωλιακής εκμετάλλευσης σε ένα φυσικό μονοπώλιο, εις βάρος των νοικοκυριών και των επαγγελματιών της περιοχής.

Ο Σ.Φάμελλος σχολίασε την ιδεοληπτική στάση των στελεχών της Νέας Δημοκρατίας απέναντι στις δημόσιες επενδύσεις για τους ελεύθερους και δημόσιους χώρους και ξεκαθάρισε ότι δεν πρέπει να θεωρούνται ανταγωνιστικές προς τις επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα. Χαρακτήρισε παρωχημένο το δήθεν δίλλημα ή δημόσιες ή ιδιωτικές επενδύσεις και υπογράμμισε ότι οι δημόσιες επενδύσεις μπορούν και πρέπει να ανατροφοδοτούν τον ιδιωτικό τομέα. Ειδικότερα στη Θεσσαλονίκη, επενδύσεις για την αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, όπως τα πρώην στρατόπεδα Παύλου Μελά και Κόδρα, η ανάπλαση της ΔΕΘ, η ανάπλαση της Δυτικής εισόδου και η κατασκευή του Μουσείου Ολοκαυτώματος, μπορούν να συμβάλλουν στην αύξηση του τοπικού οικονομικού προϊόντος με την παράλληλη βελτίωση του οικονομικού και κοινωνικού περιβάλλοντος.

Τόνισε την ανάγκη εκκίνησης ενός νέου κύκλου διαλόγου με τις νέες αυτοδιοικητικές αρχές που θα οδηγήσει στην διατύπωση μιας πρότασης για τη Μητροπολιτική διοίκηση της ευρύτερης Θεσσαλονίκης, καθώς η πόλη δεν έχει ρυθμιστικό πλαίσιο.  Σημείωσε ακόμη, ότι οι Δήμοι της Περιφέρειας οφείλουν να επιταχύνουν την εκπόνηση των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων, ειδικά τώρα που η χώρα έχει πλέον δασικούς χάρτες, κτηματολόγιο και οριοθέτηση αιγιαλού.

Με αφορμή τέλος τη συζήτηση του αναπτυξιακού σχεδίου νόμου της κυβέρνησης που διεξάγεται αυτές τις μέρες στη Βουλή, ο Σ. Φάμελλος δήλωσε ότι: «Η ανάπτυξη δεν δημιουργείται με την υιοθέτηση οριζόντιων μέτρων όπως διατείνεται ο κύριος Άδωνις Γεωργιάδης, καθώς οριζόντια φορολογικά μέτρα, απλώς σπαταλούν πόρους, αντί να έχουν ουσιαστικά αποτελέσματα. Το προτεινόμενο, από την ΝΔ, μοντέλο ανάπτυξης δεν είναι ούτε ανταγωνιστικό, ούτε βιώσιμο, καθότι δεν στοχεύει σε ανταγωνιστικά προϊόντα και κλάδους προτεραιότητας. Ο αναπτυξιακός σχεδιασμός της Ελλάδας, για να είναι βιώσιμος, πρέπει να είναι κλιματικά ουδέτερος, κλιματικά ανθεκτικός και να υπηρετεί τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης. Και το σχέδιο της Θεσσαλονίκης πρέπει να είναι κλιματικό ουδέτερο και βιώσιμο, αλλιώς δεν θα είναι σχέδιο».​

Πηγή:energypress.gr

Εγγραφή Είσοδος
Υπενθύμηση κωδικού
Εγγραφή Είσοδος
Θα σας αποσταλεί μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την ενεργοποίηση της εγγραφής.
Εγγραφή Είσοδος
Έγγραφή