ECON -Economy, ecology, construction
ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Τι σηματοδοτεί η υπογραφή διακρατικής για EastMed στις 2 Ιανουαρίου – Με 70 εκ. ευρώ ΔΕΠΑ και Edison ωριμάζουν το έργο

23-12-2019

Το πρώτο και ουσιαστικό βήμα πριν τη λήψη της επενδυτικής απόφασης για την κατασκευή του αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου EastMed κάνουν οι κυβερνήσεις των εμπλεκόμενων στο έργο χωρών της Ελλάδας, του Ισραήλ και της Κύπρου.

Οι αρχηγοί των κρατών Κυριάκος Μητσοτάκης, Μπεντζαμίν Νετανιάχου και Νίκος Αναστασιάδης υπογράφουν στην Αθήνα στις 2 Ιανουαρίου, τη διακρατική συμφωνία για το διάδρομο μεταφοράς ποσοτήτων φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης και της κυπριακής ΑΟΖ προς την Ευρώπη μέσω της Ελλάδας και της Ιταλίας. Οι τρεις κυβερνήσεις γνέφουν και προς τον Τζουζέπε Κόντε, καθώς όπως ανακοινώθηκε χθες από το Μέγαρο Μαξίμου, «η συμφωνία θα ολοκληρωθεί μόλις υπογραφεί από την Ιταλία».

Η Ρώμη, φέρεται κατά τις πληροφορίες, να έκατσε ξανά στο τραπέζι των συζητήσεων για το επενδυτικό σχέδιο των 6 με 7 δις. ευρώ, ωστόσο χρειάζεται ακόμη κάποιο χρόνο για την υιοθέτηση του κειμένου της συμφωνίας. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, ίσως στη συνάντηση της Αθήνας η κυβέρνηση της Ιταλίας να εκπροσωπηθεί από χαμηλόβαθμο αξιωματούχο.

Το μνημόνιο για τα θαλάσσια σύνορα ανάμεσα σε Τουρκία και Λιβυή, φαίνεται ότι αφύπνισε την ευρωπαϊκή οικογένεια και με αφορμή και τις τελευταίες δηλώσεις του Ταγίπ Ερντογάν, πως για να περάσει ο EastMed τη Μεσόγειο θα χρειαστεί την άδεια της Τουρκίας και της Λιβυής.

Ένα έντονο διπλωματικό παρασκήνιο μεταξύ Αθήνας, Λευκωσίας, Ιερουσαλήμ και Βρυξελλών εκτυλίχθηκε, όπως αναφέρουν πηγές, με αποτέλεσμα να ληφθεί η απόφαση για την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας.

Στις 10 Δεκεμβρίου από τη Μαδρίτη, στο περιθώριο της Διεθνούς Διάσκεψης του ΟΗΕ για το κλίμα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης και ο υπουργός Ενέργειας του Ισραήλ Γιουβαλ Στάινιτς επιβεβαίωσαν τη στήριξη του στον EastMed.

Παράλληλα, όμως έτρεξαν οι εξελίξεις και σε επιχειρηματικό επίπεδο. Όπως αποκάλυψε το energypress, η Poseidon, η κοινοπραξία των ΔΕΠΑ και Edison αποφάσισαν στο Μιλάνο την προώθηση και των άλλων μελετών για το έργο. Όπως ανακοινώθηκε μάλιστα στις 12 Δεκεμβρίου το διοικητικό συμβούλιο της Poseidon που  συνεδρίασε υπό τον πρόεδρο Κωνσταντίνο Ξιφαρά και τον διευθύνοντα σύμβουλο Πιέρ Βερτζέριο, αποφάσισε  να  προχωρήσει με την επένδυση της τάξεως των περίπου 70 εκατ. ευρώ προκειμένου να ολοκληρωθούν τα εναπομένοντα στάδια της ανάπτυξης και ωρίμανσης του αγωγού EastMed επιτρέποντας την λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης σε δύο χρόνια. Να σημειωθεί ότι το έργο εξυπηρετεί τους στόχους της Ε.Ε. για διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας και την ασφάλεια του εφοδιασμού για αυτό κι έχει χαρακτηριστεί ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) και χρηματοδοτείται από το ευρωπαϊκό ταμείο CEF.

Η κίνηση των τριών χωρών για την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας στέλνει ουσιαστικά το πολιτικό μήνυμα  για τη σταθερότητα και την ασφάλεια στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, ενώ παράλληλα αποτελεί και μία ηχηρή απάντηση στην προκλητικότητα της Τουρκίας.

Αν κι εφόσον υλοποιηθεί ο αγωγός των 2.000 χλμ και δυναμικότητας μεταφοράς ποσοτήτων φυσικού αερίου 10 έως 20 δις κ.μ. ετησίως τότε η Ελλάδα μετεξελίσσεται σε ένα ενεργειακό hub της περιοχής με προφανή τα γεωπολιτικά και οικονομικά οφέλη. Ας σημειωθεί επιπλέον ότι το πρώτο "ορατό" project μεταφοράς ισραηλινού αερίου στην Κύπρο είναι εκείνο της Energean, η οποία έχει προτείνει αγωγό από τα ισραηλινά κοιτάσματα στην Κύπρο για τις ανάγκες του νησιού.

Πηγή:energypress.gr

Εγγραφή Είσοδος
Υπενθύμηση κωδικού
Εγγραφή Είσοδος
Θα σας αποσταλεί μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την ενεργοποίηση της εγγραφής.
Εγγραφή Είσοδος
Έγγραφή