ECON -Economy, ecology, construction
ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Χαλάνδρι: Απορριμματοφόρα κινούνται με καύσιμα από τα σκουπίδια

25-02-2020

Στο πλαίσιο του προγράμματος  HORIZON 2020 ο Δήμος Χαλανδρίου μετέχει σε μια πιλοτική διαδικασία για την μείωση των απορριμμάτων με την συνεργασία των πολιτών

Η προσπάθεια ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια με ένα πλάνο για την, ει δυνατόν πλήρη, αξιοποίηση των αποβλήτων και την ελαχιστοποίηση των υπολειμμάτων, εξηγεί στον «Αθήνα 9.84» ο κ. Γεράσιμος Λυμπεράτος  πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου και καθηγητής στην Σχολή Χημικών Μηχανικών του Ε.Μ.Πολυτεχνείου.

«Το πρώτο πράγμα που κάναμε ήταν ότι μειώσαμε σημαντικά τον πράσινο κάδο και αυξήσαμε τους μπλέ κάδους ανακύκλωσης, ενώ βάλαμε και κίτρινους κάδους για το χαρτί σε όλη την έκταση της πόλης.

Στη συνέχεια, ασχοληθήκαμε επίσης με την δυνατότητα να κάνουμε διαλογή στην πηγή και την αξιοποίηση του μοναδικού κλάσματος των απορριμμάτων που δεν αξιοποιείτο από κανέναν και αυτό δεν είναι άλλο από τα υπολείμματα των τροφών» αναφέρει ο κ. Λυμπεράτος στην εκπομπή  «Μία ημέρα στην Αθήνα» (24/2/20)

Η καινοτόμος προσέγγιση σε συνεργασία με το ΕΜΠ εντάχθηκε υπό την σκέπη του ευρωπαϊκού προγράμματος HORIZON 2020, στο οποίο συμμετέχουν 19 εταίροι και 4 Δήμοι, από Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία και από την Ελλάδα ο Δήμος Χαλανδρίου.

Κάδοι με κλειδί

«Κάναμε μία ανοιχτή πρόσκληση σε εθελοντές βρήκαμε περίπου 250 νοικοκυριά, με τα οποία ξεκινήσαμε. Τους εφοδιάσαμε με φορητούς καφέ κάδους των 30 λίτρων, με κομποστοποιήσιμες σακούλες και με οδηγίες για το τι μπορούν να πετούν μέσα. Δηλαδή ότι παράγει η κουζίνα κατά την προετοιμασία των τροφών, ότι υπολείμματα τροφών υπάρχουν και φαγητά τα οποία έχουν λήξει.

Είχαν πρόσβαση σε έναν κάδο έξω από το σπίτι τους για τον οποίο διέθεταν κλειδί. Αυτό ήταν πάρα πολύ σημαντικό για να μην έχουμε ανεπιθύμητες προσμίξεις, να μην ρίχνουν στον κάδο -άνθρωποι οι οποίοι δεν είχαν ενημέρωση- οτιδήποτε άλλο, όπως συμβαίνει σε πολλούς Δήμους που έχει τοποθετηθεί καφέ κάδος. Το αποτέλεσμα, λοιπόν, ήταν να μαζεύουμε ένα υλικό το οποίο είναι εξαιρετικής ποιότητας με ελάχιστες προσμίξεις και αυτό λειτούργησε επί τρία συνεχόμενα χρόνια»

Πολύτιμη βιομάζα

Όπως εξηγεί ο κ.Γεράσιμος Λυμπεράτος αυτό το υλικό συλλέγεται  δύο φορές την εβδομάδα και το μεταφέρουν σε μία μικρή εγκατάσταση του Δήμου για ξήρανση και τεμαχισμό. Εκεί παράγεται ένα προϊόν που το ονομάζουν FORBI (Food Residue Biomass), δηλαδή βιομάζα από υπολείμματα τροφής.

Το υλικό αυτό έχει πολύ μικρή υγρασία, μοιάζει με χώμα και είναι το 1/4 περίπου του βάρους που είχαν αρχικά τα υπολείμματα τροφών.

«Αυτό το υλικό είναι αξιοποιήσιμο κατά πολλούς τρόπους: ως τύπος καυσίμων, κομπόστ και πιθανότατα να χρησιμοποιηθεί για ζωοτροφή, να παραχθεί υλικό για καθαρισμό νερού κτλ.

Από τα σημαντικότερα είναι η παραγωγή πέλετ, που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί από τους δημότες για θέρμανση ενώ το ίδιο υλικό μπορεί να το χρησιμοποιήσει η τσιμεντοβιομηχανία ως καύσιμο. Είχαμε  μαζέψει συνολικά 8 τόνους, τους πήγαμε στον ΤΙΤΑΝΑ, όπου έγινε δοκιμαστική χρήση για εναλλακτικό καύσιμο» λέει ο ίδιος.

Το επόμενο βήμα στο Χαλάνδρι ήταν η χρήση του υλικού ως προσθετικό (σε αναλογία 50-50) με τα κλαδέματα του Δήμου για την παραγωγή κομπόστ οποία επετεύχθη σε 40 ημέρες. Η πρόσμιξη πέλετ με τα κλαδέματα επιτάχυνε κατά πολύ την διεργασία μετατροπής σε κομπόστ, το οποίο δόθηκε στους πολίτες οι οποίοι είχαν μετάσχει στο πρόγραμμα.

 

 

Από τον αντιδραστήρα στα απορριμματοφόρα

Η πλέον ίσως ενδιαφέρουσα εφαρμογή όμως, είναι η μετατροπή των υπολειμμάτων σε καύσιμο για οχήματα.

«Φτιάξαμε μία Μονάδα στο Πολυτεχνείο, στη Σχολή Χημικών Μηχανικών, έναν αντιδραστήρα 4 κυβικών μέτρων, όπου παράγεται βιοαέριο από το υλικό αυτό, από το FORBI» λέει ο κ.Λυμπεράτος

«Αναβαθμίζουμε το βιοαέριο αφαιρώντας το διοξείδιο του άνθρακα και το συμπιέζουμε στις 200 ατμόσφαιρες. Με αυτό τον τρόπο παράγουμε αυτό λέγεται BIO CNG, δηλαδή Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο ισοδύναμο του Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου σε βιολογική μορφή.

Μετατρέψαμε, λοιπόν, δύο απορριμματοφόρα του Δήμου, ένα βενζινοκίνητο και ένα πετρελαιοκίνητο και τα κινήσαμε με αυτό το αέριο καύσιμο, αντικαθιστώντας το πετρέλαιο και την βενζίνη αντίστοιχα» καταλήγει ο καθηγητής του ΕΜΠ και σημειώνει τις δυνατότητες και τις προοπτικές που διανοίγονται από αυτή την διεργασία.

 

 

Όπως αναφέρει η ποσότητα που  μπορεί να παραχθεί, συνολικά, είναι πάρα πολύ μεγάλη, με το Βιοαέριο που παράγεται από τα ίδια τα σκουπίδια. Απτή απόδειξη ότι στην πόλη κυκλοφορούν δύο απορριμματοφόρα τα οποία για καύσιμο έχουν ως πρωτογενές υλικό, τα τσόφλια από τα αυγά, τις φλούδες από τα φρούτα ή τα σάπια λαχανικά που πετάχθηκαν.

«Αυτό είναι που λέμε κυκλική οικονομία στην πράξη. Επειδή ήταν εξαιρετικά επιτυχημένο αυτό, έχουμε επεκτείνει σε μία ολόκληρη γειτονιά του Χαλανδρίου, για 8.000 άτομα, το σύστημα αυτό διαλογής και το πλάνο είναι μέσα στο 2020 να το επεκτείνουμε αυτό σε όλη την πόλη».

Πηγή:energypress.gr

Εγγραφή Είσοδος
Υπενθύμηση κωδικού
Εγγραφή Είσοδος
Θα σας αποσταλεί μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την ενεργοποίηση της εγγραφής.
Εγγραφή Είσοδος
Έγγραφή