Τσακίρης: Τα υφιστάμενα δεδομένα "δείχνουν" την ανταγωνιστικότητα του Eastmed έναντι των εναλλακτικών επιλογών
Ανταγωνιστικός βάσει των υφιστάμενων δεδομένων καθίσταται ο αγωγός φυσικού αερίου Eastmed, έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος, όπως επισήμανε, μεταξύ άλλων, ο καθηγητής Γεωπολιτικής και Υδρογονανθράκων Θεόδωρος Τσακίρης, μιλώντας από το βήμα του Athens Energy Dialogues.
Αναγνωρίζοντας την κρίσιμη γεωπολιτική σημασία του αγωγού, τούτο δεν μπορεί να παραγνωρίσει την ανάγκη να συντρέχουν οι απαραίτητες τεχνικοοικονομικές προϋποθέσεις, βάσει και των οποίων κρίνεται η ανταγωνιστικότητα και η εφικτότητα του αγωγού EastMed.
Εξετάζοντας συγκριτικά προς τον αγωγό, τις εναλλακτικές λύσεις για την μεταφορά του φυσικού αερίου των κοιτασμάτων της Ανατολικής Μεσογείου, ο κ. Τσακίρης καταλήγει στο συμπέρασμα πως τα υφιστάμενα δεδομένα καθιστούν μια αντωγωνιστική λύση την επιλογή του Eastmed.
Ως προς την διαθεσιμότητα ικανών ποσοτήτων να τροφοδοτήσουν τον αγωγό με αέριο, ο κ. Τσακίρης τόνισε πως η αρχή έγινε με το προσύμφωνο δέσμευσης μεταξύ ΔΕΠΑ και Energean, ώστε η πρώτη θα μπορεί να δεσμεύει και να προμηθεύεται ποσότητες ΦΑ από την δεύτερη. Το προσύμφωνο (Letter of Intent) ανάμεσα στις δύο εταιρείες αφορά την αγορά και την μεταφορά 2 δις κυβικών μέτρων αερίου μέσω του αγωγού Eastmed, πράγμα το οποίο αποτελεί ορόσημο για τη βιωσιμότητα του αγωγού, όπως είχε δηλώσει σχετικά ο κ. Χατζηδάκης. Το αέριο θα προέρχεται από τα κοιτάσματα της Energean στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη του Ισραήλ, όπου η Energean ήδη επενδύει 1,7 δις δολάρια για την ανάπτυξη των κοιτασμάτων Karish και Tanin, μέσω του FPSO “Energean Power”.
Σύμφωνα με τον ειδικό σε θέματα ενέργειας και γεωπολιτικής, Θεόδωρο Τσακίρη, η υπογραφή του προαναφερόμενου συμφώνου αναμένεται να τροφοδοτήσει νέες συμφωνίες τόσο εντός του Ισραήλ, ως προς την αξιοποίηση των απολήξιμων κοιτασμάτων όσο και ευρύτερα στην περιοχή.
Μάλιστα, αν στα παραπάνω υπολογιστεί και η δυναμικότητα του Λεβιάθαν – περί τα 9 δις κυβικά μέτρα φα- τότε καλύπτεται πλήρως η δυναμικότητα του αγωγού Eastmed. Παραμένει βέβαια το ερώτημα τι σχεδιασμούς έχει το Ισραήλ για την αξιοποίηση των εμπορεύσιμων ποσοτήτων και που θα επιλέξει να τα στείλει.
Αν στα παραπάνω, προστεθούν επιπλέον ποσότητες φυσικού αερίου από τα υπο ανάπτυξη κοιτάσματα της περιοχής τότε απαντάται πλήρως το ερώτημα περί ικανοποιητικών ποσοτήτων για την βιωσιμότητα του αγωγού, ενώ, τίθεται ζήτημα για εξυπηρέτηση ενός δεύτερου κλάδου του αγωγού. Ως προς το τεχνικό κομμάτι, τα βάθη δεν συνιστούν απαγορευτική συνθήκη, δεδομένου ότι ήδη εφαρμόζονται ανάλογες τεχνολογίες (βλ. ΗΠΑ).
Τελευταία συνθήκη για την ανταγωνιστικότητα του αγωγού είναι η ζήτηση του αερίου και η διακύμανσή της. Λαμβάνοντας υπόψη τις πολιτικές απολογνιτοποίησης τόσο στην Ελλάδα όσο και συνολικά στην Ευρώπη και πρόσθετα την αδυναμία ανάπτυξης σε μαζική κλίμακα συστημάτων αποθήκευσης την αμέσως επόμενη πενταετία, τότε το φυσικό αέριο έρχεται να παίξει το ρόλο σταθεροποιητή του ενεργειακού συστήματος. Όπως ανέφερε ο ίδιος ο κ. Τσακίρης “όσο περισσότερο προχωράει η απολογνιτοποίηση, τόσο θα αυξάνεται η χρήση του καυσίμου και ακολούθως θα συνεχίζει η χρήση του τόσο σε Ελλάδα όσο και στις αγορές των γειτονικών βαλκανικών κρατών”.
Ο αγωγός EastMed εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 δισ. κ.μ. φ.α. ετησίως, και αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
- 165 χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
- 732 χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
- 421 χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
- 292 χλμ περίπου μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
- 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
- 245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.
Πηγή:energypress.gr