Χ. Φλουδόπουλος: Καθολική υπηρεσία - το άγνωστο "bad debt" της αγοράς ρεύματος
Σύμφωνα με τη νομοθεσία που ισχύει από το 2011, οι οικιακοί και επαγγελματικοί καταναλωτές ρεύματος, στους οποίους έχει καταγγελθεί η σύμβαση και αδρανούν στην αλλαγή ή την εύρεση νέου, προμηθεύονται ρεύμα από τη λεγόμενη καθολική υπηρεσία. Σε αυτήν την κατηγορία το τιμολόγιο καθορίζεται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και είναι ακριβότερο κατά περίπου 12% από το μέσο τιμολόγιο της αγοράς.
Η καθολική υπηρεσία στη χώρα μας, σε αντίθεση με ό,τι ισχύει σε χώρες του εξωτερικού, όπου υπάρχουν συγκεκριμένα χρονικά όρια παραμονής παραμονής σε αυτήν, τα οποία εάν υπερβεί ο καταναλωτής το ρεύμα κόβεται, εμφανίζει σημαντικές στρεβλώσεις. Πρακτικά η καθολική υπηρεσία έχει εξελιχθεί σε καταφύγιο στρατηγικών κακοπληρωτών. Πρόκειται στη συντριπτική πλειοψηφία για πελάτες, στους οποίους έχει καταγγελθεί η σύμβαση και έχει εκδοθεί εντολή διακοπής της ηλεκτροδότησης, ωστόσο οι εντολές αυτές καθυστερούν να εκτελεστούν και ο κακοπληρωτής πελάτης συνεχίζει να ηλεκτροδοτείται από την καθολική υπηρεσία.
Καθώς λοιπόν δεν υπάρχει καθορισμένο χρονικό διάστημα παραμονής στην καθολική υπηρεσία, παρατηρείται το φαινόμενο να διογκώνεται ο αριθμός των πελατών αυτής της κατηγορίας που συνεχίζουν να ηλεκτροδοτούνται χωρίς, τις περισσότερες φορές, να αποπληρώνουν τους λογαριασμούς τους. Θεωρητικά βεβαίως ο πάροχος της καθολικής υπηρεσίας, που είναι στη χώρα μας η ΔΕΗ, έχει δικαίωμα σε περίπτωση μη αποπληρωμής των οφειλών να ζητά τη διακοπή της ηλεκτροδότησης. Ωστόσο εξαιτίας των καθυστερήσεων εκτέλεσης των εντολών αποκοπής από το ΔΕΔΔΗΕ, οι κακοπληρωτές δεν αντιμετωπίζουν συνέπειες.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν πρόσφατα από το μέλος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Ν. Καρακατσάνη, ο αριθμός των καταναλωτών που έχει υπαχθεί στην καθολική υπηρεσία έχει φτάσει τους 135 χιλιάδες, όταν πριν από λίγους μήνες κυμαινόταν στους 110 χιλιάδες. Έχουμε δηλαδή μια αύξηση της τάξης του 22% στον αριθμό των πελατών της καθολικής υπηρεσίας, η οποία αποδίδεται στην εντατικοποίηση των προσπαθειών της ΔΕΗ να εντοπίσει και να αποβάλει από το πελατολόγιό της, στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Έτσι όπως λειτουργεί στη χώρα μας η καθολική υπηρεσία, με το ελαστικό θεσμικό πλαίσιο, παρομοιάζεται από ανθρώπους του ενεργειακού κλάδου με ένα "bad debt” ή αλλιώς με μια "bad bank” που αποτελεί μια εν δυνάμει ωρολογιακή βόμβα για την αγορά. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακριβώς εξαιτίας των στρεβλώσεων στη χώρα μας, οι καταναλωτές που υπάγονται στην καθολική υπηρεσία πλησιάζουν στον αριθμό του πελατολογίου ενός μεγάλου εναλλακτικού παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας.
Επιτακτική η αλλαγή
Η σημαντική αύξηση του αριθμού των πελατών καθολικής υπηρεσίας, καταδεικνύει την ανάγκη να υπάρξουν αλλαγές και αυστηροποίηση του πλαισίου. Πράγματι στις προτάσεις που έχουν κατατεθεί προς τη ΡΑΕ, περιλαμβάνεται η περαιτέρω αύξηση της τιμής του ρεύματος, ο καθορισμός συγκεκριμένου μικρού χρονικού περιθωρίου παραμονής στην καθολική υπηρεσία αλλά και η παροχή της υπηρεσίας όχι μόνο από τη ΔΕΗ αλλά και από άλλους παρόχους. Σημειώνεται ότι σε άλλες αγορές του εξωτερικού στο διαγωνισμό που γίνεται για το ποιος πάροχος θα αναλάβει την υπηρεσία, υπάρχει μεγάλη ζήτηση αφού τα περιθώρια κέρδους είναι μεγάλα ενώ οι αποκοπές γίνονται πιο γρήγορα και συντονισμένα όταν αυτό απαιτηθεί. Σύμφωνα πάντως με τις διατάξεις του τελευταίου νόμου για τη ΔΕΗ, ορίστηκε ότι σε περίπτωση που ο διαγωνισμός αποβεί άγονος, τότε προβλέπεται η εναλλαγή των προμηθευτών που θα την παράσχουν. Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο ενέργειας αναμένει τη σχετική γνωμοδότηση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας προκειμένου να προχωρήσει στην έκδοση των αποφάσεων που θα εξειδικεύει τους όρους, τις προϋποθέσεις, τα κριτήρια και τη διαδικασία επιλογής των παρόχων της καθολικής υπηρεσίας αλλά τον τρόπο επιμερισμού των πελατών μεταξύ των προμηθευτών κατ᾽ αναλογία του αριθμού των μετρητών που εκπροσωπεί ο κάθε προμηθευτής.
Πηγή:energypress.gr