ECON -Economy, ecology, construction
ΔΟΜΗΣΗ

«Εν Δήμω»: Οδηγός χρηματοδότησης ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων

16-03-2020

Σε χαμηλούς ρυθμούς κινείται μέχρι τώρα, πλην φωτεινών εξαιρέσεων, η ανταπόκριση των 54 Δήμων της Αττικής στο πρόγραμμα «Εν Δήμω» της Περιφέρειας Αττικής, που δίνει τη δυνατότητα στους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ να αξιοποιήσουν ανάλογα με τον πληθυσμό τους επιδότηση έως 1 εκατ. ευρώ για έργα ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων.

Το ecopress παρουσιάζει αναλυτικό οδηγό ερωτήσεων και απαντήσεων της Περιφέρειας Αττικής για το πρόγραμμα με τίτλο «Παρεμβάσεις βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας σε Δημοτικά Κτίρια», προϋπολογισμού 24,9 εκατ. ευρώ. Tο πρόγραμμα «Εν Δήμω» προκηρύχθηκε τον προηγούμενο χρόνο, με αρχική προθεσμία έως τις 30 Ιανουαρίου 2020 και ήδη δόθηκε παράταση για την υποβολή προτάσεων από τους Δήμους, μέσω του Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος ΕΣΠΑ μέχρι στις 29 Μαΐου 2020.

Η ταυτότητα της δράσης

Η δράση, σύμφωνα με τη σχετική προκήρυξη του προγράμματος έχει ως στόχο την ενεργειακή αναβάθμιση των ενεργοβόρων κτιρίων ή κτιριακών μονάδων αρμοδιότητας των ΟΤΑ Α’ βαθμού, με σκοπό την επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα.

Τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα της δράσης αφορούν στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας των δημοτικών κτιρίων και στην παράλληλη μείωση των εκπομπών CO2 μέσω της βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης και της χρήσης ΑΠΕ στις κτιριακές υποδομές του δημόσιου τομέα, μέσω της υιοθέτησης ενεργειακά αποδοτικών συστημάτων για ψύξη και θέρμανση χώρων και την παραγωγή ζεστού νερού χρήσης, καθώς και μέσω εφαρμογής λοιπών τεχνολογιών εξοικονόμησης ενέργειας.

Η κάλυψη του ενεργειακού στόχου θα διασφαλίζεται μέσω της διενέργειας ενεργειακής επιθεώρησης από Ενεργειακό Επιθεωρητή τόσο πριν, όσο και μετά την υλοποίηση των παρεμβάσεων.

Κατά το σχεδιασμό των δράσεων ενεργειακής αναβάθμισης στα κτίρια ή τις κτιριακές μονάδες αρμοδιότητας των ΟΤΑ Α’ βαθμού από τους δυνητικούς δικαιούχους θα πρέπει να τίθενται κριτήρια που αφορούν κατ’ αρχάς στην ενεργειακή κατανάλωση και τα χαρακτηριστικά των κτιρίων (π.χ. χρήση κτιρίου, προφίλ λειτουργίας, παλαιότητα συστημάτων, συνολική επιφάνεια, κατηγορία ενεργειακής απόδοσης κ.α.) προκειμένου να δοθεί προτεραιότητα σε κτίρια και κτιριακές μονάδες που έχουν υψηλή ενεργειακή κατανάλωση και μέσω της αναβάθμισης των οποίων επιτυγχάνεται μεγαλύτερη εξοικονόμηση ενέργειας.

Στη συνέχεια, οι προς χρηματοδότηση παρεμβάσεις θα περιλαμβάνουν, όπου αυτό είναι λειτουργικά και τεχνικά εφικτό καθώς και οικονομικά σκόπιμο, έξυπνα συστήματα διαχείρισης ενέργειας και αξιοποίηση ΑΠΕ, με την προϋπόθεση ότι στις συγκεκριμένες υποδομές έχουν προβλεφθεί κατ’ αρχάς οι απαραίτητες παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας.

Ειδικότερα, οι δικαιούχοι θα πρέπει να επιλέγουν δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης δημοσίων κτιρίων ή κτιριακών μονάδων αρμοδιότητάς τους, που:

  • Έχουν μεγάλη ενεργειακή κατανάλωση
  • Επιτυγχάνουν το μεγαλύτερο δυνατό επίπεδο εξοικονόμησης ενέργειας
  • Συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση του πληθυσμού
  • Εξασφαλίζουν ωριμότητα υλοποίησης

Ερωτήσεις- απαντήσεις

Σε 17- ερωτήσεις- απαντήσεις παρουσιάζονται τα «μυστικά» του προγράμματος ώστε οι Δήμοι να υποβάλλουν ολοκληρωμένες και χωρίς προβλήματα προτάσεις για χρηματοδότηση, οι οποίες έχουν ως εξής:

  1. Το κτίριο π.χ. ενός παιδικού σταθμού είναι ιδιοκτησίας του ΝΠΔΔ που είναι και ο φορέας που λειτουργεί τον παιδικό σταθμό. Ποιος υποβάλλει την πρόταση;

Την υποβάλλει ο Δήμος ως δικαιούχος, το ΝΠΔΔ δηλώνεται ως φορέας λειτουργίας και ως κύριος του έργου. Μεταξύ του Δήμου και του ΝΠΔΔ συνάπτεται Προγραμματική Σύμβαση. Στην πρόταση υποβάλλονται αποφάσεις των ΔΣ Δήμου και ΝΠΔΔ για την έγκριση υποβολής της πρότασης, την έγκριση σύναψης της Προγραμματικής Σύμβασης, την έγκριση των όρων της Προγραμματικής Σύμβασης και την εξουσιοδότηση των νομίμων Εκπροσώπων για την υπογραφή της μετά την ένταξη της πράξης.

  1. 2.Κτίριο ιδιοκτησίας του Δήμου το οποίο ο Δήμος μισθώνει σε ιδιώτη είναι δυνατό να χρηματοδοτηθεί;

Όχι, δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί.

  1. Με την τελευταία τροποποίηση της πρόσκλησης, σχολικό κτίριο ιδιοκτησίας της ΚτΥπ μπορεί να υποβληθεί από τον Δήμο;

Αποκλειστικά για τα σχολικά κτίρια ιδιοκτησίας της «κτιριακές Υποδομές Α.Ε.», απαιτείται βεβαίωση της ΚτΥπ, ότι έχει λάβει γνώση και συμφωνεί με το περιεχόμενό της πρότασης που έχει υποβάλλει ο Δήμο και ότι συμφωνεί με την εκτέλεση των εργασιών και την πρόταση που έχει υποβάλλει ο Δήμος ως δικαιούχος σε πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης.

  1. Πόσες προτάσεις μπορεί να υποβάλλει ένας Δήμος;

Κάθε Δήμος μπορεί να υποβάλλει μέχρι την λήξη της προθεσμίας υποβολής προτάσεις συνολικού ποσού χρηματοδότησης ίσου με αυτό που ορίζεται στην πρόσκληση ανάλογα με τον πληθυσμό του.

  1. Κάθε κτίριο είναι μια πρόταση;

Μπορεί κάθε κτίριο να είναι και μια πρόταση. Αν, ωστόσο, ένας Δήμος έχει ώριμες μελέτες π.χ. για τρία κτίρια, μπορεί να υποβάλλει μια πρόταση. Φυσικά για το κάθε κτίριο θα πρέπει να υπάρχει ξεχωριστό ΠΕΑ και το κάθε κτίριο θα αξιολογηθεί χωριστά σε ότι αφορά την επιλεξιμότητα των δαπανών και την πλήρωση των κριτηρίων, θα πρέπει, ωστόσο, να επισημάνουμε τον κίνδυνο να “αστοχήσει’ η πράξη στο σύνολό της αν αστοχήσει το έργο.

  1. Κτίρια ιδιοκτησίας του Δήμου που είναι κενά, μπορούν να χρηματοδοτηθούν;

Κατ’ αρχάς διευκρινίζεται ότι όλα τα κτίρια μπορούν να χρηματοδοτηθούν ΜΟΝΟ για την ενεργειακή τους αναβάθμιση και όχι για την ανακαίνισή τους. Επιπλέον στη περίπτωση κενού κτιρίου ο Δήμος θα πρέπει να δηλώσει (μέσω απόφασης ΔΣ) την πρόθεσή του για λειτουργία του κτιρίου για τη χρήση του κτιρίου και για την παροχή όλων των απαραίτητων οικονομικών, ανθρωπίνων και λοιπών πόρων για τον εξοπλισμό και λειτουργία του κτιρίου.

  1. Τι απαιτείται για τον προσεισμικό έλεγχο ενός κτιρίου;

Ο πρωτοβάθμιος προσεισμικός έλεγχος έχει ξεκινήσει ατό τον ΟΑΣΠ από το 2001. Οδηγίες δίνονται στη διεύθυνση δείτε εδώ (αναφέρεται και στην πρόσκληση). Τα έντυπα και οι οδηγίες συμπλήρωσής τους δίνονται στο δείτε εδώ Η απαίτηση της πρόσκλησης ολοκληρώνεται με την αποστολή του οφειλόμενου δελτίου στον ΟΑΣΠ. Εννοείται ότι αν σε ένα κτίριο έχει γίνει και ο Β βάθμιος έλεγχος το σχετικό στοιχείο θα πρέπει να προσκομιστεί H διαδικασία αυτή απαιτείται ακόμη και αν έχει διενεργηθεί κάποια στιγμή έλεγχος από τον ΟΣΚ ή THN ΚτΥπ.

  1. Ποιες εργασίες μπορούν να χρηματοδοτηθούν;

Είναι οι εργασίες που συνεισφέρουν στην ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου και πιο συγκεκριμένα οι εργασίες της παραγράφου 4.4. της πρόσκλησης. Το μέγιστο ποσό χρηματοδότησης για τις επιλέξιμες αυτές εργασίες είναι αυτό που ορίζεται στην παράγραφο 1.2. της πρόσκλησης, δηλαδή 1,2€/ ετήσια εξοικονόμηση ενέργειας στα σχολικά κτίρια και 1.5 €/ ετήσια εξοικονόμηση ενέργειας στα λοιπά κτίρια του τριτογενούς τομέα.

  1. Μπορούν στη μελέτη να περιλαμβάνονται και εργασίες που δεν συνεισφέρουν στην ενεργειακή αναβάθμιση;

Αν και δεν συστήνεται κάτι τέτοιο, εάν ένας Δήμος το επιθυμεί, μπορεί να περιλάβει στη μελέτη και εργασίες που δεν συνεισφέρουν στην ενεργειακή αναβάθμιση. Όμως οι εργασίες αυτές είναι εξ ορισμού μη επιλέξιμες. Ο προϋπολογισμός τους θα πρέπει να είναι σαφώς διαχωρισμένος, και θα αποτελεί το τμήμα που χρηματοδοτείται από τον φορέα 100%.

  1. Η επιφάνεια του κτιρίου που περιλαμβάνεται στον υπολογισμό της χρηματοδότησης είναι η συνολική;

Είναι η επιφάνεια που αναγράφεται στο ΠΕΑ ως ωφέλιμη, εφ όσον είναι όλες επιφάνειες εντός δόμησης ή/και επιφάνειες που σε μεταγενέστερη φάση νομιμοποιήθηκαν/τακτοποιήθηκαν.

  1. Στην πρόσκληση αναφέρεται η ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων ή κτιριακών μονάδων. Ποια είναι η διάκρισή τους;

Οι ορισμοί κτιρίου και κτιριακής μονάδας δίνονται στο Ν. 4122/2013. «Μια κτιριακή μονάδα είναι τμήμα, όροφος ή διαμέρισμα εντός κτιρίου, που έχει σχεδιαστεί ή υποστεί μετατροπή ώστε να χρησιμοποιείται χωριστά».

  1. Στο χρηματοδοτούμενο ποσό της ετήσιος εξοικονόμησης ενέργειας (δηλ. 1,2 € -1,5 € ανά εξοικονομούμενη Kwh ανά έτος) περιλαμβάνεται το ΦΠΑ;

Αφορά σε τιμές προϋπολογισμού μελέτης (για τις επιλέξμες ενέργειες) χωρίς το ΦΠΑ.

  1. Η εγκατάσταση Φ/Β είναι επιλέξιμη;

Όπως ορίζεται στην πρόσκληση, είναι επιλέξιμη εφ όσον σωρευτικά ισχύουν:

  • έχουν ολοκληρωθεί όλες οι δυνατές παρεμβάσεις εξοικονόμησης ενέργειας στο κτίριο (κέλυφος, ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις κτλ), σύμφωνα με τις ελάχιστες απαιτήσεις που ορίζονται στον ΚΕΝΑΚ,
  • η σκοπιμότητα τεκμηριώνεται επαρκώς από σχετική ανάλυση κόστους οφέλους,
  • δεν προκύπτει οικονομική δραστηριότητα (πώληση ηλεκτρικής ενέργειας),
  • βοηθούν στην επίτευξη ενεργειακής εξοικονόμησης, σε συνδυασμό με τις λοιπές κτιριακές παρεμβάσεις.
  1. Η εγκατάσταση Φ/Β για εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό είναι επιλέξιμη;

Ισχύουν τα παραπάνω (βλ. απάντηση στην ερώτηση 13). Τα Φ/Β σε αυτή τη περίπτωση θα εγκατασταθούν στο κτίριο στο οποίο γίνονται οι παρεμβάσεις και στο οποίο βρίσκεται ο μετρητής κατανάλωσης.

  1. Στην περίπτωση που σε ένα κτίριο δεν υπάρχει σύστημα θέρμανσης με λέβητα τι γίνεται με το απαιτούμενο από την πρόσκληση φύλλο Συντήρησης εγκαταστάσεων σταθερών εστιών καύσης για τη θέρμανση κτιρίων και νερού;

Προφανώς δεν υποβάλλεται. Ωστόσο υποβάλλεται βεβαίωση της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου ότι δεν υπάρχει σύστημα θέρμανσης με λέβητα για τη θέρμανση του κτιρίου.

  1. Εάν με την έκδοση του τελικού ΠΕΑ, πριν την ολοκλήρωση της πράξης προκύψει ότι η εξοικονομούμενη ενέργεια είναι τελικά μικρότερη από αυτή που προβλέφθηκε κατά την υποβολή της πράξης τι θα συμβεί;

Στην περίπτωση που με βάση το τελικό ΠΕΑ το κτίριο δεν επιτυγχάνει τον βασικό ενεργειακό στόχο της αναβάθμισης κατά 2 κατηγορίες (ή στην περίπτωση της ριζικής ανακαίνισης την κατηγορία Β), η πράξη απεντάσσεται με όλες τις συνεπαγόμενες δημοσιονομικές διορθώσεις.

  1. Πρέπει να υποβληθεί απόφαση ΔΣ για την εγγραφή στον προϋπολογισμό του Δήμου του ποσού της συμμετοχής του Δήμου (εάν προκύπτει συμμετοχή του Δήμου);

Για την υποβολή της πρότασης απαιτείται απόφαση ΔΣ με την οποία εγκρίνεται η υποβολή της πρότασης και δεσμεύεται ο Δήμος για την συμμετοχή του με ίδιους πόρους για το ποσό που δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί.

Μετά την ένταξη της πράξης τα αντίστοιχα ποσά θα πρέπει να εγγραφούν στον προϋπολογισμό του Δήμου με απόφαση ΔΣ και η απόφαση αυτή θα πρέπει να υποβληθεί, με την αντίστοιχη απόφαση έγκρισης νομιμότητας, πριν την υποβολή προς έγκριση των τευχών δημοπράτησης

Mέγιστος προϋπολογισμός

Ως μέγιστος προϋπολογισμός των υποβαλλόμενων πράξεων ορίζεται ποσό που καθορίζεται ανάλογα με τον μόνιμο πληθυσμό του κάθε Δήμου ως εξής:

Επιλέξιμες παρεμβάσεις

Μέσω της πρόσκλησης μπορούν να χρηματοδοτηθούν προτάσεις που αφορούν σε ενεργειακές αναβαθμίσεις κτιρίων ή κτιριακών μονάδων, οι οποίες ανήκουν κατ’αρχάς στις κατηγορίες των επεμβάσεων Ενεργειακής Αναβάθμισης και Εξοικονόμησης Ενέργειας.

Επιλέξιμες προς χρηματοδότηση είναι παρεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης σε κτίρια που πληρούν αθροιστικά τις εξής προϋποθέσεις:

  1. είναι νομίμως υφιστάμενα κτίρια αρμοδιότητας των δυνητικών δικαιούχων (δηλαδή κτίρια που διαθέτουν οικοδομική άδεια και αυτή ανταποκρίνεται στην τρέχουσα κατάσταση ή κτίρια στα οποία οι τυχόν αποκλίσεις έχουν ρυθμιστεί και υπαχθεί στις διατάξεις νόμων περί τακτοποίησης αυθαιρεσιών),
  2. είναι ιδιοκτησίας του δικαιούχου,
  3. κατατάσσονται με τον Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ) σε κατηγορία ενεργειακής απόδοσης μικρότερης ή ίσης της Δ βάσει του Πιστοποιητικού Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ), το οποίο έχει εκδοθεί μετά την 26.11.2017 (27.11.2017 η ημερομηνία ενεργοποίησης του πληροφοριακού συστήματος έκδοσης Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης βάσει του ΚεΝαΚ που έχει εγκριθεί με την απόφαση ΔΕπΕα/οικ. 178581/30.06.2017, ΦεΚ Β’ 2367/12.07.2017),
  4. δεν αποτελούν αθλητική εγκατάσταση,
  5. διαθέτουν Δελτίο Πρωτοβάθμιου Προσεισμικού Ελέγχου και δεν παρουσιάζουν ανεπαρκή σεισμική ικανότητα (http://www.oasp.gr/node/74), και
  6. διαθέτουν το προβλεπόμενο από το νόμο «Φύλλο Συντήρησης και Ρύθμισης των εγκαταστάσεων σταθερών εστιών καύσης για τη θέρμανση κτιρίων και νερού» του τελευταίου έτους (ΥΑ ΟΙΚ.: 189533/11 (ΦΕΚ 2654 Β/9-11-2011) : «Ρύθμιση θεμάτων σχετικών με τη λειτουργία των σταθερών εστιών καύσης για τη θέρμανση κτιρίων και νερού»).
  7. Οι παρεμβάσεις που θα υλοποιηθούν θα πρέπει υποχρεωτικά να αναβαθμίζουν το κάθε κτίριο ή κτιριακή μονάδα κατά δύο τουλάχιστον κατηγορίες ενεργειακής απόδοσης, σύμφωνα με τον Κανονισμό Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ 2017) (ΚΥΑ Α.Π. ΔΕΠΕΑ/οικ. 178581/30.06.17, ΦΕΚ 2367/Β/12-07-17).

Σε περίπτωση εργασιών ριζικής ανακαίνισης του κτιρίου (όπως ορίζονται στο άρθρο 2 του Ν. 4122/2013, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει) αυτές θα πρέπει να αναβαθμίζουν το κτίριο σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7 παρ.5 ΚΕΝΑΚ 2017, στο βαθμό που αυτό είναι τεχνικά και λειτουργικά εφικτό, καθώς και οικονομικά σκόπιμο (ωφέλιμο).

Η συμμετοχή του ΠΕΠ «Αττική» δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 1,20 € ανά εξοικονομούμενη κιλοβατώρα ανά έτος (kWh/ έτος) για σχολικά κτήρια και 1,50 € αντίστοιχα για κτίρια του τριτογενή τομέα, όπου εξοικονομούμενη ενέργεια θεωρείται η διαφορά αρχικού με τελικό ΠΕΑ επί το εμβαδό του κτιρίου που έγιναν οι επεμβάσεις.

Στις περιπτώσεις πράξεων που ο προϋπολογισμός τους υπερβαίνει τον ανωτέρω αναφερόμενο μέγιστο ποσό χρηματοδότησης, ο δικαιούχος θα πρέπει να προσκομίσει απόφαση του αρμόδιου συλλογικού οργάνου του, που τον δεσμεύει ρητά για την κάλυψη του υπερβάλλοντος ποσού.

Επισημαίνεται ότι σε αυτή την περίπτωση για την έγκριση των τευχών δημοπράτησης, ο δικαιούχος θα πρέπει να υποβάλλει απόφαση ΔΣ με την οποία θα εγγράφεται στον προϋπολογισμό του το ποσό κατά το οποίο συμμετέχει ο Δήμος με ίδιους πόρους. Η απόφαση θα πρέπει να έχει λάβει την απαραίτητη έγκριση νομιμότητας. Τα στοιχεία αυτά θα πρέπει να αναγράφονται ρητά στα τεύχη δημοπράτησης.

Κατηγορίες Δαπανών

Οι παρακάτω δαπάνες είναι επιλέξιμες εφόσον είναι οικονομικά σκόπιμες / ωφέλιμες:

Αντικατάσταση Κουφωμάτων. Η παρέμβαση αφορά σε κουφώματα που καλύπτουν τις ελάχιστες απαιτήσεις του ΚΕΝΑΚ 2017 (ΚΥΑ Α.Π. ΔΕΠΕΑ/οικ. 178581/30.06.17, ΦΕΚ 2367/Β/12-07-17).

Δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη η αντικατάσταση κουφωμάτων σε «ανοίγματα» μεταξύ εσωτερικών χώρων του κτιρίου θερμαινόμενους ή μη (π.χ. εσωτερικές πόρτες).

Εφαρμογή συστήματος θερμομόνωσης στο κτιριακό κέλυφος. Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμη εκτός από την τοποθέτηση εξωτερικής θερμομόνωσης και η εφαρμογή συστήματος εσωτερικής θερμομόνωσης (π.χ. για διατηρητέα κτίρια, τεχνικές δυσκολίες, κτλ), στο βαθμό που αυτό είναι λειτουργικά και τεχνικά εφικτό.

Αναβάθμιση συστήματος θέρμανσης.

Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμες:

  • Η αντικατάσταση ή εγκατάσταση νέου συστήματος καυστήρα, λέβητα φυσικού αερίου ή πετρελαίου (εάν δεν υπάρχει ενεργό δίκτυο φυσικού αερίου στην περιοχή), στην περίπτωση που το υφιστάμενο σύστημα εμφανίζει ονομαστικό ωφέλιμο βαθμό απόδοσης χαμηλότερο από 85% (σύμφωνα με το πιο πρόσφατο Φύλλο Συντήρησης και Ρύθμισης των εγκαταστάσεων σταθερών εστιών καύσης για τη θέρμανση κτιρίων και νερού). Η εγκατάσταση / αντικατάσταση αφορά στον συνολικό ηλεκτρομηχανολογικό εξοπλισμό του λεβητοστασίου και του δικτύου διανομής (αυτοματισμοί, κυκλοφορητές, καμινάδα, αντικατάσταση ή μόνωση σωληνώσεων, κλπ.). Δεν είναι επιλέξιμη η δαπάνη για δεξαμενή πετρελαίου. Σημειώνεται ότι σε νέες και υφιστάμενες εγκαταστάσεις θέρμανσης, στις οποίες είναι αναγκαία η αντικατάσταση του καυστήρα και ταυτόχρονα έχουν ωφέλιμη ονομαστική θερμική ισχύ μεγαλύτερη από 180 kW, επιβάλλεται η χρήση διβάθμιων καυστήρων ή καυστήρων προοδευτικής έναυσης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 4 της Υα 189533/2011 (ΦεΚ 2654 Β/9-11-2011).
  • Η τοποθέτηση διατάξεων αυτομάτου ελέγχου της λειτουργίας του συστήματος θέρμανσης, όπως χρονοδιακόπτες, αυτοματισμοί αντιστάθμισης ή/και υδραυλικής ισορροπίας για τη ρύθμιση των μερικών φορτίων (τρίοδη ή τετράοδη ηλεκτροβάννα, ρυθμιστές στροφών κυκλοφορητών, κλπ), θερμοστάτες χώρων, θερμοστατικές κεφαλές θερμαντικών σωμάτων, κλπ., συμπεριλαμβανομένων συστημάτων θερμιδομέτρησης για την κατανομή δαπανών θέρμανσης και οι συνοδευτικές ηλεκτρολογικές εργασίες.
  • Αντλίες Θερμότητας

Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμη η τοποθέτηση:

α) τοπικών μονάδων απ’ ευθείας εκτόνωσης με θερμαινόμενο μέσο τον αέρα β) ημικεντρικών μονάδων απ’ ευθείας εκτόνωσης με θερμαινόμενο μέσο τον αέρα, γ) κεντρικών μονάδων με θερμαινόμενο μέσο το νερό

Στην περίπτωση εγκατάστασης νέων αντλιών θερμότητας είναι επιλέξιμες οι δαπάνες για την αντικατάσταση ή την εγκατάσταση νέων βοηθητικών ηλεκτρολογικών συστημάτων για τη λειτουργία των ως άνω συστημάτων αντλιών θερμότητας, η αντικατάσταση του δικτύου διανομής και του εξοπλισμού, οι τερματικές μονάδες απόδοσης θερμότητας και όλες οι συνοδευτικές εργασίες.

Αναβάθμιση συστήματος ψύξης χώρων.

Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμες:

  • Αντικατάσταση κεντρικών ή ημικεντρικών μονάδων συμβατικών αντλιών θερμότητας με νέες με απ’ ευθείας εκτόνωση με μέσο ψύξης τον αέρα.
  • Αντικατάσταση κεντρικών ή ημικεντρικών συμβατικών αντλιών θερμότητας με νέα με μέσο ψύξης το νερό.
  • Αντικατάσταση υφιστάμενων συμβατικών ψυκτών με νέους ψύκτες ή αντλίες θερμότητας σε περίπτωση κάλυψης και θερμικών φορτίων.
  • Εγκατάσταση διατάξεων αυτόματου ελέγχου και ρύθμισης της λειτουργίας ψύξης

Ενεργειακή αναβάθμιση ηλεκτρικών εγκαταστάσεων. Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμες δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης της εγκατάστασης φωτισμού με αντικατάσταση των υφιστάμενων με νέα συστήματα φωτισμού ενεργειακά αποδοτικότερα (τα οποία ωστόσο πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 8 του ΚΕΝΑΚ 2017), με εγκατάσταση αυτοματισμών ελέγχου λειτουργίας, όπου αυτό είναι εφικτό κτλ., και δράσεις εγκατάστασης εξοπλισμού αντιστάθμισης της άεργου ισχύος των ηλεκτρικών καταναλώσεων, κτλ.

Εγκατάσταση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) και ΣΗΘΥΑ. Στην κατηγορία αυτή είναι επιλέξιμη η τοποθέτηση ηλιακών συστημάτων για την υποβοήθηση του κυρίως συστήματος θέρμανσης (συλλέκτης, δοχείο αποθήκευσης νερού, βάση στήριξης, σωληνώσεις, κλπ), καθώς και συστήματος εξυπηρέτησης των φορτίων θέρμανσης/ ψύξης που λειτουργεί με την αξιοποίηση ανανεώσιμης πηγής ενέργειας (συστημάτων ήπιας γεωθερμίας κτλ) ή συστήματος συμπαραγωγής ηλεκτρισμού και θερμότητας υψηλής απόδοσης (ΣΗΘΥΑ).

Άλλες Δράσεις Προώθησης της Αυτοπαραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), όπως ο ενεργειακός συμψηφισμός (net metering) ή ο εικονικός ενεργειακός συμψηφισμός (virtual net metering).

Δυνητικοί δικαιούχοι

Δυνητικοί δικαιούχοι είναι οι παρακάτω ΟΤΑ Α βαθμού:

  • ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ – ΚΑΜΑΤΕΡΟΥ
  • ΔΗΜΟΣ ΑΓΚΙΣΤΡΙΟΥ
  • ΔΗΜΟΣ ΑΙΓΙΝΑΣ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΑΣΠΡΟΠΥΡΓΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΑΧΑΡΝΩΝ
  • ΔΗΜΟΣ ΒΑΡΗΣ – ΒΟΥΛΑΣ – ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΒΥΡΩΝΟΣ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΓΑΛΑΤΣΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΓΛΥΦΑΔΑΣ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΔΑΦΝΗΣ – ΥΜΗΤΤΟΥ
  • ΔΗΜΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΥ
  • ΔΗΜΟΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ – ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΗΛΙΟΥΠΟΛΕΩΣ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗΣ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ – ΔΡΑΠΕΤΣΩΝΑΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΥ
  • ΔΗΜΟΣ ΚΡΩΠΙΑΣ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΚΥΘΗΡΩΝ
  • ΔΗΜΟΣ ΛΑΥΡΕΩΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΛΥΚΟΒΡΥΣΗΣ – ΠΕΥΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΜΑΝΔΡΑΣ – ΕΙΔΥΛΛΙΑΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΟΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ ΜΕΣΟΓΑΙΑΣ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΜΕΓΑΡΕΩΝ
  • ΔΗΜΟΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΝΕΑΣ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ ΝΕΑΣ ΧΑΛΚΗΔΟΝΑΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΝΙΚΑΙΑΣ – ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΡΕΝΤΗ
  • ΔΗΜΟΣ ΠΑΙΑΝΙΑΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΠΑΛΛΗΝΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΠΑΠΑΓΟΥ – ΧΟΛΑΡΓΟΥ
  • ΔΗΜΟΣ ΠΕΝΤΕΛΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΠΟΡΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΡΑΦΗΝΑΣ – ΠΙΚΕΡΜΙΟΥ
  • ΔΗΜΟΣ ΣΑΛΑΜΙΝΟΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΣΠΑΤΩΝ – ΑΡΤΕΜΙΔΟΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΣΠΕΤΣΩΝ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΤΡΟΙΖΗΝΙΑΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΥΔΡΑΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΦΙΛΟΘΕΗΣ – ΨΥΧΙΚΟΥ
  • ΔΗΜΟΣ ΦΥΛΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ
  • ΔΗΜΟΣ ΩΡΩΠΟΥ

Ως δυνητικοί δικαιούχοι θεωρούνται και όσοι φορείς έχουν δρομολογήσει σύναψη προγραμματικής σύμβασης με τους παραπάνω αναφερόμενους (αποφάσεις αρμόδιων συλλογικών οργάνων και σχέδιο προγραμματικής σύμβασης).

Πηγή:profilnet.gr

Εγγραφή Είσοδος
Υπενθύμηση κωδικού
Εγγραφή Είσοδος
Θα σας αποσταλεί μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την ενεργοποίηση της εγγραφής.
Εγγραφή Είσοδος
Έγγραφή