ECON -Economy, ecology, construction
ΕΝΕΡΓΕΙΑ

Ελληνοϊταλικές μπίζνες για LNG bunkering στον Πειραιά και άλλα λιμάνια - Τι συζήτησε η ελληνική αντιπροσωπεία στη Ρώμη

27-11-2019

Την ανάπτυξη ενός δικτύου σταθμών για τον ανεφοδιασμό με φθηνό υγροποιημένο αέριο των πλοίων της ναυσιπλοίας, αρχής γενομένης από τον Πειραιά, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το ελληνοϊταλικό μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη χθες στη Ρώμη.

Σε μια συγκυρία αυξητικής τάσης παγκοσμίως της χρήσης LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου, η ιταλική πλευρά πρότεινε, σύμφωνα με πληροφορίες, κατά τις χθεσινές συναντήσεις, στην ελληνική, την συνεργασία για δημιουργία LNG bunkering σε μεγάλα ελληνικά λιμάνια, με αφετηρία τον Πειραιά.

Το θέμα συζητείται επί χρόνια, σχετίζεται με την κοινοτική οδηγία του 2012 για καθαρότερα καύσιμα στη ναυσιπλοία, ωστόσο τα ελληνικά λιμάνια έχουν μείνει πολύ πίσω σε αντίθεση με τα ιταλικά, όπου για παράδειγμα η Edison “τρέχει” τέτοιες επενδύσεις μικρής ή μεγαλύτερης κλίμακας, στη Ραβένα και αλλού.

Στόχος είναι να αρχίσουν και τα ελληνικά λιμάνια να εφοδιάζονται με ένα παρόμοιο δίκτυο υποδομών και small scale σταθμών LNG, του οποίου το μερίδιο στη ναυτιλία εκτιμάται ότι σε ορίζοντα δεκαετίας θα φθάσει το 15%, και το 2050 θα καλύπτει το 25%. Σε αυτή τη λογική “κουμπώνει” και η πρόταση να αξιοποιηθεί το ιταλικό knowhow, όπως αποτυπώνεται και στην χθεσινή συμφωνία για “χρήση του LNG στις θαλάσσιες μεταφορές”, χωρίς τα δύο μέρη να υπεισέλθουν σε λεπτομέρειες, τις οποίες και θα αναλάβουν να εξετάσουν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες.

Το project της Καβάλας

Στην ίδια λογική, της γενικής προσέγγισης, κινούνται και τα άλλα δύο κεφάλαια ιταλικού ενδιαφέροντος για την ελληνική αγορά φυσικού αερίου, που περιλαμβάνει το μνημόνιο συνεργασίας. 
Ένα που έχει προαναγγελθεί, και αφορά στο ενδιαφέρον ιταλικών εταιρειών, όπως η Italgas να διεκδικήσουν την ΔΕΠΑ Υποδομών, και ένα όχι και τόσο γνωστό, που σχετίζεται με την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου της Ν.Καβάλας, και για την οποία υπάρχει σαφής αναφορά στο κείμενο της συμφωνίας που υπεγράφη χθες από τον υφυπουργό ΠΕΝ Γ.Θωμά, και τον Ιταλό υπ. Οικονομικής Ανάπτυξης Stefano Patuanelli.
Οταν κατασκευαστεί το project της Καβάλας, πέραν του επιχειρηματικού του χαρακτήρα, θα λειτουργεί και ως έργο ενταγμένο στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου. Επομένως για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού, η Ελλάδα θα πρέπει να έχει δυνατότητα αποθήκευσης. Η ιταλική λοιπόν πρόταση, είναι, σύμφωνα πάντα με τις πληροφορίες, ότι μέχρι να κατασκευαστεί η αποθήκη της Καβάλας, να παρέχεται σε ελληνικές εταιρείες η δυνατότητα αποθήκευσης σε ιταλικές εγκαταστάσεις, φυσικά επί πληρωμή. 

Σε αυτό ακριβώς αναφέρεται το σημείο της χθεσινής ανακοίνωσης του ΥΠΕΝ για “υποστήριξη της κατασκευής υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στην Ελλάδα, με στόχο την αύξηση της ασφάλειας εφοδιασμού, και στόχο στο μεσοδιάστημα, την πρόσβαση της ελληνικής αγοράς σε ιταλικούς αποθηκευτικούς χώρους μέσω ανάστροφων ροών (reverseflows)”. Σημειωτέον ότι ενδιαφέρον συμμετοχής στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ ακούγεται ότι μπορεί να εκδηλώσει η Snam, η οποία έχει ήδη ισχυρή παρουσία στην εγχώρια αγορά φυσικού αερίου, ως μέτοχος τόσο του ΔΕΣΦΑ, όσο και του αγωγού TAP.

Το ιταλικό ενδιαφέρον για την αγορά ηλεκτρισμού

Στον ηλεκτρισμό, τα πεδία πιθανής ελληνοιταλικής συνεργασίας περιλαμβάνουν σχεδόν τα πάντα, όπως επιβεβαίωνει και η χθεσινή συμφωνία.

Εκτός από την έμμεση αναφορά στο ενδιαφέρον μεταξύ άλλων της TERNA για τον ΑΔΜΗΕ και της Enel για τον ΔΕΔΔΗΕ, η συμφωνία μιλά για αναβάθμιση της υφιστάμενης υποθάλσσιας ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Ιταλίας, που τα τελευταία χρόνια υφίσταται συχνά βλάβες, με αποτέλεσμα να μένει εκτός λειτουργίας.

Κάνει επίσης λόγο για συνεργασίες πάνω σχεδόν σε κάθε είδους “πράσινη” τεχνολογία, με τις ιταλικές προτάσεις να εστιάζονται στα έξυπνα δίκτυα, την κυματική ενέργεια, την ηλεκτροκίνηση, αλλά και την ανάπτυξη υβριδικών έργων σε ελληνικά νησιά.

Στα υβριδικά, η ελληνική πλευρά έχει γίνει αποδέκτης ενδιαφέροντος από την ΤΕΡΝΑ που “τρέχει” παρόμοια projects σε ιταλικά νησιά, (όπως και σταθμούς αποθήκευσης), ενώ στην ηλεκτροκίνηση κυριαρχεί η Enel X που διαθέτει ποικιλία φορτιστών, ενώ νοικιάζει στόλο ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Κεντρική θέση στην ατζέντα των επαφών καταλαμβάνει φυσικά και η εναρμόνιση- σύζευξη (coupling) των αγορών Ελλάδας-Ιταλίας ενόψει του Target Model, κατά το μοντέλο συντονισμού των εθνικών και περιφερειακών χρηματιστηρίων ενέργειας, όπως με την Βουλγαρία, θέμα στο οποίο είχε αναφερθεί προ μερικών εβδομάδων από το Thessaloniki Summit ο υφυπουργός ΠΕΝ Γ.Θωμάς.

“Είμαστε πολύ κοντά στη δημιουργία Συντονιστή Περιφερειακής Ασφάλειας Νοτιανατολικής Ευρώπης (Regional Security Coordinator-RSC) στη Θεσσαλονίκη. Έχουμε ήδη συμφωνήσει με την Ιταλία και είμαστε πολύ κοντά σε συμφωνία με τη Βουλγαρία. Παράλληλα, επιδιώκουμε στενή συνεργασία με τα Χρηματιστήρια Ενέργειας της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας για την δημιουργία αγορών ενέργειας με ρευστότητα και βάθος στην περιοχή μας”, είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο υφυπουργός.

Πηγή:energypress.gr

Εγγραφή Είσοδος
Υπενθύμηση κωδικού
Εγγραφή Είσοδος
Θα σας αποσταλεί μήνυμα στη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την ενεργοποίηση της εγγραφής.
Εγγραφή Είσοδος
Έγγραφή