Συμφωνία συνεργασίας ανάμεσα στη Snam και τη Socar βάζει τις βάσεις για να μεταφέρει ο TAP και υδρογόνο
Συμφωνία συνεργασίας με την αζέρικη SOCAR συνήψε η Snam, που αφορά στο να μελετήσουν την ανάπτυξη ανανεώσιμων αερίων και την χρήση βιώσιμης ενέργειας, με το βλέμμα στο Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, μέρος του οποίου είναι ο TAP.
Να θυμίσουμε ότι και οι δύο εταιρείες κατέχουν μερίδιο 20% έκαστη στο μετοχικό κεφάλαιο του TAP, ενώ η SOCAR είναι εκ των βασικών συντελεστών στο έργο του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου.
Υπό το πρίσμα αυτό, οι δύο μέτοχοι του TAP προχώρησαν στην υπογραφή συμφωνίας συνεργασίας που αφορά τους εξής άξονες:
- Έρευνα και προώθηση της χρήσης βιοαερίου και βιομεθανίου, συμπεριλαμβάνοντας την δυνατότητα δημιουργίας μονάδων αναερόβιας χώνευσης.
- Προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας με χρήση συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και υδρογόνου (H2), μέσω της ανάπτυξης δικτύου νέων σταθμών διανομής.
- Επισκόπηση των ευκαιριών για την ανάπτυξη παραγωγή υδρογόνου και των σχετικών υποδομών.
Σχολιάζοντας την υπογραφή της συμφωνίας, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Snam Marco Alvera, δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι η ανάπτυξη βιομεθανίου και υδρογόνου μπορούν να προσφέρουν ευκαιρίες για την μεταφορά ανανεώσιμων αερίων μέσω του Νότιου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου και του TAP.
Να αναφερθεί ότι, αν και ο αγωγός TAP οδεύει προς την ολοκλήρωσή του και άμεσα τίθεται σε πλήρη λειτουργία, ωστόσο ενδεχόμενη επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού στα 20 bcm ετησίως, απαιτεί νέα χρηματοδότηση και επομένως είναι σημαντικό το έργο να συμβαδίζει με τους κανόνες επιλεξιμότητας έργων της ΕΕ, καθώς διαφορετικά κινδυνεύει να στερηθεί σημαντικών κεφαλαίων.
Υπενθυμίζεται ότι, μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και συνολικότερων των σχεδιασμών της ΕΕ να αποκλείονται από πηγές χρηματοδότησης έργα ορυκτών καυσίμων, αναζητείται η κατάλληλη φόρμουλα για την δυνατότητα συνέχισης της χρηματοδότησης από την EIB έργων φυσικού αερίου.
Η λύση που εξετάζεται, δεδομένου ότι υποδομές όπως οι αγωγοί φυσικού αερίου που κατασκευάζονται τώρα θα έχουν διάρκεια ζωής αρκετών δεκαετιών, είναι να υπάρξει πρόβλεψη ώστε οι αγωγοί να μπορούν να μεταφέρουν και υδρογόνο. Ένα ενδεχόμενο στο οποίο έχει αναφερθεί και ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, αναφερόμενος στον αγωγό EastMed που σχεδιάζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείο προς την Ευρώπη μέσω Ελλάδας.
Πηγή:energypress.gr